Administrative teorier

Administrative teorier er en teori af Henri Fayol.

Han blev født i 1841 af en fransk familie. Han var direktør for virksomheden frem til sin død (december 2925). Henri Fayol var en lederpraktiserende med erfaring. Hans teori er modsat af den videnskabelig ledelsesteori.

Den administrative teori fokuserer på at forbedre effektiviteten af ​​ledelsen først, så processerne kan standardiseres og derefter flyttes til andre elementer i organisationen. Derefter skal ændringer af nye processerne implementeres i medarbejdernes rutinemæssige job.

For nogle virksomheder er denne metode sjældent anvendt, da metoden er blevet kritiseret for mest at henvende sig til de mere formelle organisationer.  

Henry Fayols 14 ledelsespriciper

  • Opdeling af arbejde
  • Myndighed og ansvar
  • Disciplin
  • Unity of Command
  • Retning
  • Underordning af individ til generel interesse
  • Aflønne personale
  • Centralisering
  • Ordentligt hierarki
  • Orden
  • Kapital
  • Stabilitet
  • Initiativ
  • Styrk

Hvad en leder kræver i administrative teorier

Han kiggede også på andre elementer som ham synes var vigtigt i en virksomheds indre struktur. Han havde nogle krav til hvordan han synes den helt rigtige leder skulle være.

  • Mentalt overskud
  • God moral
  • Uddannet
  • Erhvervserfaring 

 

Scroll til toppen