Hvad betyder homogene produkter ?
Homogene produkter er et produkt der ikke kan skelnes fra konkurrerende produkter også kaldet ( commodities ). Altså det som synes ens for kunden. Produktet kan let erstattes af andre produkter og her har kunde sjældent præferencer om produkterne.
Med andre ord har produktet stort set de samme fysiske egenskaber og kvalitet som lignende produkter fra andre konkurrerende virksomheder.
Når kunden leder efter et produkt der er homogent er kunden ofte ligeglad med hvilke leverandør det er, eftersom produktet tjener de samme formål. Derfor vil det her være prisen som er afgørende for kunden, og virksomhederne konkurrere om at kunne levere produkterne så billigt som muligt til deres kunder.
Udtrykket anvendes normalt på landbrugsprodukter og metal- og energibaserede varer. For eksempel, når du køber æbler ved du højst sandsynligvis ikke hvor de kommer fra eller hvem der har produceret dem. Her er kunden ofte også ligeglad med hvor de homogene produkter kommer fra.
Andre eksempler
- Cement
- Stål
- landbrugsvare som kød, hvede, mm.
- Kobber, sølv, jern, guld
Vaskepulver har i mange år set som værende homogent, da de dækker de samme behov. Så måske du ikke er klar over det, men vaskepulver sælges næsten altid på kampagne. De færreste køber vaskepulver når det ikke er på tilbud. Det ved vaskeproducenterne godt og derfor er det ofte pris som er det afgørende i den branche.
Forskel på homogene og heterogene produkter
Heterogene produkter er det modsatte af homogene produkter, også kaldet differentierede produkter. Her er det elementer som design, mærke og kvalitet som kunden går specifikt efter. Læs om heterogene produkter her.