Hvad er Blue Ocean strategy?
Blue ocean er når en virksomhed skaber et nyt marked og derfor ikke har nogle direkte konkurrenter.
I dag opererer de fleste virksomheder under intens konkurrence, og de vil gøre alt for at få en del af markedsandelen. Produkter kommer under priskrig og virksomhederne har en hård konkurrence.
Denne situation kommer normalt, når virksomheden opererer i et mættet marked, også kendt som ‘Red Ocean’.
Når der er begrænset plads i markedet til at vokse, forsøger virksomheder at lede efter muligheder for at finde nye markeder, hvor de kan nyde ubestridt markedsandel eller ‘Blue Ocean’.
Blue ocean sker, når der er potentiale for en højere fortjeneste, end på det nuværende marked. Målet for virksomheden er at finde en ny udbud og efterspørgsel, og at gøre konkurrencen irrelevant ved at introducere et produkt med overlegne egenskaber. Det hjælper virksomheden med at få enorme overskud i virksomheden, da produktet kan prissættes lidt stejlt på grund af dets unikke egenskaber.
Eksempler på Blue ocean.
Her kan du se nogle rigtig gode eksempler på virksomheder som skabte deres helt eget marked. De kunne selv prissætte prisen da de var de første på markedet som kom med deres produkt / ydelser.
Alt efter ide og kapacitet får virksomheder ikke lov at være i det blue ocean længe, da der altid er konkurrenter som vil skynde sig ind på samme marked for at få en andel af markedet.
Nintendo Wii
Nintendo Wii blev lanceret i 2006 og er kernen i begrebet værdiinnovation. Dette er et godt eksempel på en rigtig Blue ocean strategy.
For at reducere omkostningerne fjernede Nintendo den harddisk og DVD-funktionalitet, der findes i de fleste spilkonsoller, og reducerede behandlingskvaliteten og grafikken. Samtidig introducerede Nintendo en trådløs bevægelseskontrolpind for at differentiere sig mod konkurrenterne.
Dette gjorde Nintendo muligt at tilbyde en række nye funktioner og fordele, der ikke tidligere var set i spilverdenen, såsom evnen til at bruge en spilkonsol til at komme i form eller spille i en større social gruppe med. Målgruppen var sat og prisen derefter.
Ved at forfølge værdiinnovation kunne Nintendo konkurrere mod folk som PlayStation og X-Box i et overfyldt og hårdt konkurrencedygtigt red ocean. Nintendo formoder at åbne et helt nyt marked.
"Kæmp ikke mod dine konkurrenter - gør dem irrelevante."
Itunes
Da iTunes i 2003 kom ind på markedet, løste det musikbranchens problem med, at forbrugere ulovligt downloadede musik og samtidig mødte den efterspørgslen efter digitale sange.
ITunes ‘Blue Ocean Strategy skabte en helt ny kategori af musiksalg, der gjorde det muligt for kunstnere at tjene penge og forbrugerne kunne købe enkelt sange versus hele album.