Hvad er Brand Competition?

Brand Competition kan forklares som rivaliseringen mellem de selskaber, der tilbyder den samme skare af produkter eller tjenesteydelser i samme målgruppe med det mål at få den højere markedsandel , øgede indtægter, enorme overskud, og vækst i forhold til det moderne brand på markedet.

Det er afgørende og startetisk klogt at forstå konkurrenterne på dit marked til bedre at kunne planlægge og udføre en succesfuld virksomhed strategi .

 

Eksempler på brand competition

For bedre at forstå brand Competition skal vi kunne kende forskellen på brand og pris. Forretningskonkurrence og brandkonkurrence er nemlig to forskellige områder. En lokal virksomhed, der konkurrerer på basis af pris, er pris konkurrent. En brand Competition sker, når virksomhederne kommunikerer til deres kunder, at deres forretning er bedre end konkurrenterne.

Eksempler kan være:

Det kan være Coca cola vs. Pepsi, Nike vs Adidas osv. 

Direkte konkurrence

Direkte konkurrence betyder at andre virksomheder på markedet, der tilbyder de samme produkter med lignende funktioner og fordele plus det samme marked, steder og målgrupper. 

I dette tilfælde er salgsfremmende strategi og mål ens, og der er en hård kamp for at få fat i den højeste markedsandel, og konkurrencen er hård.

Et eksempel er Apple og Samsung som altid har en direkte konkurrence på markedet. 

Indirekte konkurrence opstår, når de to mærker tilbyder den samme produktlinje, men egenskab og funktioner er ret betydningsfulde når man stiller dem op imod hinanden. Plus forretningsstrategien og målene er også forskellige fra virksomhederne.

Konkurrencen på dette område er ikke så hård sammenlignet med den direkte konkurrence, men mærkerne skal også holde øje med den indirekte konkurrence for at fastholde deres kunder. 

En virksomhed burde følge de 4 p'er nemlig:

De 4 p’er

  • Price
  • Product
  • Place 
  • Promotion 

På den måde kan virksomheden være konkurrence dygtig og holde sine kunder glade og loyale for deres produkt. Der er nemlig ikke en branche som ikke har konkurrence, og man er som virksomhed nød til at være klar med en stærk og stratetisk markedsføringsplan. 

Scroll til toppen