Business Model Canvas eksempel

Business Model Canvas eksempel

Business Model Canvas eksempel er med til at give et bedre overblik over modellen. Med denne model kan du nærmere komme ind på en virksomheds kunder, deres værdier og derefter bedre kunne komme med anbefalinger på en god kunderejse for kunden. Det er vigtigt at kende branchen, kunden, konkurrenterne og organisationen for bedre at komme med en anbefaling.

Modellen består af otte step, som vil komme ind på både det interne og eksterne i virksomheden. Modellen kan fortælle om Solars ressourcer og hvorfor de måske mangler interne faktorer for at kunne yde bedre kriterie for det eksterne. 

Her skal det belyse hvorfor kunden kan opleve problemer på sin kunderejse hos Solar, og hvorfor Solar måske ikke helt formoder at nå ud og løse problemet som de måske burde og der måske også forventes fra kundernes side.

Se mere om Business Model Canvas modellen her.

Business Model Canvas:

  • Kundesegmenter
  • Værdifaktorer
  • Kanaler
  • Relation
  • Aktiviteter
  • Ressourcer
  • Partner
  • Omkostninger

Hent gratis Business Model Canvas skabelon her

Business Model Canvas for Solar

Dette Business Model Canvas eksempel er lavet efter en dansk  B2B virksomhed som hedder Solar. 

Kundesegmenter

Den første del i Bussiness Model Canvas er kundesegmenter, her vil jeg belyse hvilke kundesegmenter som virksomhedens produkter skaber den største værdi for.

60 procent af Solars kunder er installatører, hvorfor de er Solars primære målgruppe da de står for den største del af Solars omsætning. Det kan være en installatør som er alene i en enkeltmandsvirksomhed, eller til en virksomhed med flere hundrede medarbejdere. 

Solar har igennem årene fokuseret meget på at lærer denne gruppe at kende, og har fundet ud af at denne målgruppe fortrækker at blive talt til i øjenhøjde, og de er ikke altid de mest tekniske når det kommer til it-systemer, og kan hurtigt føle sig ’’talt ned til’’.

De forventer en nem forklaring med et ’’forståeligt sprogbrug’’. Tiden er ofte knap når man driver en virksomhed, så derfor skal processen også være hurtig, de har ikke tid til alt for avancerede løsninger, og falder ikke altid for det nye, men vil gerne beholde det gamle som de ved virker. 

Så da Solar præsenterede deres nye webshop, var mange installatører utilfredse da de skulle til at lærer et nyt system at kende, også på tros af det skulle gøre det endnu nemmere for dem i fremtiden. Solars kunde havde haft muligheden om at vælge mellem det gamle og nye system i ca. et halvt år, for at kunderne kunne vænne sig til dette.

De ønsker en nem og let overgang og ønsker ikke for mange ændringer på hjemmesiden eller ved bestillingen da de godt kan lide det bekvemt. Kigger vi på industrien som udgør 23 procent, så er de ofte mere tekniske og har som oftest mange flere samarbejdsaftaler med andre virksomheder. De har dog det tilfælles med installatørerne at de har høje krav til Solars It-systemer.

Værdifaktorer

Det næste led i Business Model Canvas er værdifaktorer, her kommer jeg ind på hvilken værdi virksomhedens produkter og service skaber for kunderne

Solars sælger omkring 22 procent af egne produkter ud til deres kunder. De resterende procenter er brands som de fleste konkurrenter også kan anskaffe og har på lager. Solar prøver at skabe en god værdi for kunderne ved en god service, hvor kunderne bliver mødt af en receptionist som hjælper dem igennem til den helt rigtige afdeling, så kunderne ikke føler de bliver kastebold i virksomheden. Kunderne har mulighed for at kontakte Solar på mail og telefonisk. Solar har en hurtig svartid, så kunden hurtigt kan komme igennem med eventuelle spørgsmål.

Udover at have en hurtig service har Solar gode samarbejdsaftaler som gør at de kan skaffe produkterne billigere end mange andre på markedet. Grundlaget for dette er at Solar har en kæmpe kundegruppe og derfor også ofte køber kæmpestore partier hjem. 

Som nogle af de første i branchen har Solar nu den hurtigste levering, på blot få timer kan pakken komme frem til kunden. til installatører. Så nu behøver kunden ikke vente 1-2 dage på deres produkter. Dette skaber en stor begejstring for Solars kunder som måske ville have kørt ud på byggemarkeder for at hente produktet.

Solar er en børsnoteret virksomhed

SOLAR

Solar har hovedkontor i Vejen og har mere end 800 medarbejder i Danmark.

Kanaler

Den tredje del i Business Model Canvas modellen er kanaler, som skal belyse hvilke kanaler en virksomhed kommunikere med sine kunder på.

Solar er udelukkende en B2B virksomhed som sælger direkte til deres kunder. Solar bruger kanaler som mail og telefon hvor kunderne kan række ud til dem på hvis de har brug for hjælp. Solar bruger også SOME-kanaler hvor de rækker ud til kunderne på. De er på Facebook og Linkedin, men de gør ikke så meget ud af deres Facebook kanal, da det oftest er virksomheder som sælger B2C som har succes med denne kanal.

Dog oplever de en større succes på Linkedin da denne kanal er mere business til business, og her er det nemme at nå ud til deres målgruppe. 

Det ville ikke give mening for en B2B virksomhed som Solar at have en butik, da de har så kort leveringstid på deres produkter, samt er det rigtig dyrt økonomisk at have fysiske butikker da det ville koste husleje, strøm, varme samt flere lønninger. Det ville ikke være nok kun at have en butik, da Solars kunder er spredt rundt i hele Danmark.

Den vigtigste kanal at nå ud til sine kunder på er Google ADS eller Google Shopping, her er kunderne søgende efter produkterne og starter ofte deres kunderejse her. Når man som kunde søger efter El-produkter, el- grossister, varmepumper osv. Så finder du ikke ret tit Solar, og slet ikke organisk. Solar har ikke styr på SEO og har ikke tiltænkt hverken søgeord, metabeskrivelser eller blogindlæg ind i deres SEO. Dette sætter deres SEO nogle skridt tilbage i forhold til nogle af deres konkurrenter. 

Relation

Solar ønsker at kunne gøre deres kunder så selvhjulpen som muligt, men med bagtanke på at de aldrig er mere end et telefonopkald fra en dygtig og kompetent ekspert. Solar vil gerne have en tæt relation med deres kunder, og dette gør de ved at tilbyde let adgang til service og hjælp samt ved nogle produktgrupper kan virksomheden få en konsulent ud helt kvit og frit. Solar halter dog lidt på den teknologiske relation da mange af deres kunder kan føle sig overset når der kommer fejl i systemet som ikke har noget med kunden selv at gøre.

Her kan kunden måske komme til at vente noget tid, da Solar har udfordringer på deres it-systemer, hvilket har skadet nogle relationer med vigtige nøglepartnere. Solars kunder er næsten altid tilbageværende kunder, da de skal tilmelde sig via formular for at få lov at blive kunde hos Solar. Er du Trade kunde skal du først igennem en kreditvurdering. Solar har ret meget data på deres kunder som de med fordel kunne bruge til at skabe en tættere og større relation med deres kunder på.

Solar tilbyder desuden også mulighed for lang betalingsfrist ved nogle kunder, dette skaber et tillidsbånd mellem to samarbejdsaftaler. Solar sørger for at skabe et tillidsbånd til de vigtigste samarbejdspartnere som er med til at sørger for Solar har den store omsætning som de har. Så ved at tilbyde dem lang betalingsfrist, kan Solar vise at ’’vi stoler på jer’’ og derfor skabe en tætforbundet relation med gensidig respekt.

Solar Connected er hvor solar skaber dybere relationer mellem dem og deres kunder. Her invitere Solar til en hel dags arrangement hvor de mødes med deres samarbejdspartnere. Solar sørger for mad og drikke til hele eventet. Dette er en god strategi for Solar at vedligeholde de vigtigste relationer med deres nøglepartnere. Det kan både være leverandører og kunder, som er inviteret.

Aktiviteter

Det femte element i Business Model Canvas er aktiviteter. 74 procent af de produkter som Solar sælger er el-produkter. Derfor er Solars hovedfokus på dette produktportefølje. De resterende produkter er VVS artikler og hverdagsprodukter. 

Solar har nemlig et bredt spektrum af produkter, som sælges til mange forskellige kundesegmenter. Men den største del af virksomhedens omsætning kommer fra el-produkter. Det er også ved el-produkter at Solar selv tilbyder deres eget brand, og derfor har en høj avance på disse produkter, da der ingen mellemled ligesom med de resterende produkter. 

Solar har også en kategori som hedder Trade, og dem har Solar mest fordi de er med til at gøre at Solar kan købe endnu større partier hjem hos deres samarbejdspartnere og derfor kan tilbyde endnu skarpere priser til den primære målgruppe. 

Solar har 10 produktkategorier foruden deres egne 3 brands som hedder Solar Plus, Solar Light og Solar Netto. De er også i deres egne kategorier. Her kan kunderne finde Solars egne produkter og det er i mange forskellige kategorier, dog er der mest fokus på el-produkterne i Solars eget brand.

Solars 10 produktkategorier er:

1.     El-materiel

Denne produktkategori er el-produktene som er alt fra afbrydere, stikdåser, ventilationer til ladestationer til el-biler

2.     Kabel, Ledning og Fremføringsmateriel

Kategorien indeholder diverse ledninger som en installatør måtte få brug for.

3.     VVS, varme, tag og facade

Her kan man som VVS’er finde de fleste produkter

4.     Bad og Sanitet

Denne kategori er også tiltænkt VVS’eren men også boligforeninger, pedeller mm.

5.     Belysning

Dette er en af de mest populæreste kategorier og i denne Solar henter rigtig meget af deres omsætning i. Kategorien er lyskilder, armaturer og lamper. Det er oftest installatørerne som køber fra denne kategori.

6.     Værktøj, Befæstelse og forbrugsartikler

I denne kategori finder man værktøj, måleudstyr, arbejdsudstyr og arbejdstøj. Solar har ikke en så stor andel på disse kategorier, og sælger generelt ikke så meget arbejdstøj og udstyr som de gerne ville. De udbyder ikke nok arbejdstøj mærker og sikkerhedssko til at være attraktive nok for store industrivirksomheder.

7.     Automation

Her finder du produkter som sensorer, brydere, relæer og strømforsyninger. 

8.     Klima og Energi

Her sælges der blandt andet varmepumper og solfanger

9.     Data og Sikring

Her tilbydes der for eksempel kablesystemer og av komponenter

10.  Teknik og Mekanik

En stor kategori som indeholder mange underkategorier som blandt andet lejer og svejse udstyr.

Der er en stor forskel på hvilke kategorier der sælger mest, og ved Solar er det kategorierne med El-artikler som sælger bedst. Efter krigen i Ukraine har Solar oplevet en kæmpe efterspørgsel på varmepumper, og Solar har knap nok kunne følge med.

Deres kunders kunder står i kø for at få udskiftet deres nuværende varmekilde til noget mere økonomisk stabilt. Varmepumper er gennemsnitlig sat op med 20-25 procent. En varmepumpe koster i forvejen typisk 100.000 kr. Så derfor er det en stor stigning for kunderne, men mange føler ikke at de har råd til at lade være på nuværende tidspunkt.

Ressourcer

Solar er en kæmpe virksomhed og har derfor mange ressourcer at trække på. Det gælder både teknologiske og menneskelige ressourcer. Medarbejderne har mulighed for at trække på hinandens kompetencer og knowhow. Det kan også skabe nogle store forventninger til hvem der skulle hvad og give gnidninger i en så stor organisation hvor de forskellige afdelinger kan komme til at kigge skævt til hinanden.

Solar har taget et valg om at være fremmelige teknologisk når det kommer til lager og logistik. Her har de investeret i selvkørende palleløftere, så medarbejderne på lageret kan bruge deres ressourcer på det som de ikke kan få maskiner til.

Når det kommer til SEO-optimering af deres hjemmeside, burde de overveje at få ressourcer udefra, som har en stor knowhow på dette felt. Medarbejderne i deres organisation har ikke drivet eller kompetencerne til at tiltænke SEO i deres daglige arbejde. De har ikke lært vigtigheden i det, da de aldrig rigtig har fået den fortalt. 

Derudover burde Solar være mere klare i hvem der står for deres it-systemer nu når så mange af deres medarbejder og kunder oplever problemer med deres systemer. 

Partnere

Solar har rigtig mange samarbejdspartnere og forhandler nogle af de mest kendte mærker indenfor el-branchen. Derfor er Solar også afhængig af deres partner levere tid tiden og holder den samme kvalitet.

Solar er næsten lige begyndt på en ny samarbejdesstrategi, hvor de en gang imellem laver nogle oplysende artikler omkring nogle givende produkter fra en leverandør. Her får Solar en tredjepart til at skrive en artikel i samarbejde med deres samarbejdspartner også poster de artiklen på Linkedin. 

Dette er en begyndelse på en god SEO-strategi, så kunden nemmere kan finde Solar på Google. Derudover får Solar en masse ny information ind fra kunden som kan gøre kunderejsen nemmere for kunden, hvis der skulle opstå spørgsmål til et produkt.

Solar har også mange resurser at hente hos deres partnere, da de har en tæt relation med de største leverandører. Dette kan Solar bruge til at yde en ekstra god service overfor kunderne, ved at oplærer deres medarbejdere i deres leverandørers produkter. Det er en kæmpe styrke at have know-how om produkterne og leverandørerne.

Derudover har Solar lavet nogle samarbejdsaftaler med udvalgte installatører som står klar til at guide kunderne. Her vil kunderne kunne få hjælp til regler og lovgivninger. Blive holdt opdateret på nye tiltag. Du kan få hjælp til installation af produkter og til sidst har du mulighed for at blive skolet af en uddannet installatør. 

Dem der kunne finde på at benytte sig af dette tilbud som ofte ikke installatørerne selv, da de som ofte har styr på regler og lovgivning samt har en stor ekspertise indenfor deres felt. Selv hvis ikke de havde er der ikke en så stor sandsynlighed for at de ville nedgraderes sig selv ned til at få hjælp. 

Omkostninger

En så stor virksomhed som Solar har mange store omkostninger som omfavner store poster som lønninger, husleje og indkøb.

Kommentar

Scroll til toppen