Business Model Canvas modellen

Business Model Canvas blev oprettet af Alexander Osterwalder fra Strategyzer. Modellen vil hjælpe dig med at få indsigt i din målgruppe, hvilken værdi du og dine kunder skaber for hinanden, hvilke kanaler du skal bruge, samt hvordan din virksomhed tjener penge. Du kan også bruge modellen til at forstå din egen forretningsmodel eller en af dine konkurrenter.

Business Model Canvas er rigtig god til virksomheder som ønsker at skabe en bedre struktur i deres organisation eller skabe en større udvikling.

Den giver dig mulighed for at skabe værdi ud af nye ideer. Det er ikke nok at have en god idé til et nyt produkt eller en ny tjeneste, hvis du ikke kan besvare nogle nøglespørgsmål om, hvordan du tager din ide videre.

Mange store globale virksomheder har brugt Bussiness Model Cancas i mange år.

 

 

Key partners / Nøglepartnere

Hvem er de vigtigste partnere i virksomheden, som er med til at skabe den største succes?

  • Hvem er de vigtigste nøglepartnere?

Key activities / Nøgleaktiviteter

Hvilke unikke strategiske aktiviteter udfører din virksomhed for at levere din værdiproposition?

Hvad laver din virksomhed?

Key resources / Nøgleressourcer

Angiv de vigtigste ressourcer, som din virksomhed er afhængig af eller bruger til at drive og levere tjenester.

Eksempel

  • Hvad er de vigtigste ressourcer for virksomheden?
  • Hvad kan virksomheden gøre for at tilfredsstille kundens behov?

Value propositions / Værdi

Hvilke elementer adskiller din virksomhed fra konkurrenterne?

Value proposition gør det muligt for kunderne at vælge det produkt eller den service, der tilbydes i forhold til de andre. Det er den, der tiltrækker kunderne, og som får kunderne til at komme tilbage og købe fra dig igen.

Nogle af egenskaberne ved værdiskabelsen / Value propositions inkluderer produktets eller tjenestens ydelse, tilpasning, unikhed og kvalitet. Pris, design, brand og tilgængelighed er nogle af nøgleegenskaberne for en god værdiskabelse til dine kunder.

Eksempler

  • Hvad Er unikt?
  • Hvorfor køber kunderne dit produkt?
  • Hvad tilbyder du til kunderne?
  • Service?

Customer relationships / kundeforhold

Hvordan får du flere kunder? Og hvordan holder du dine nuværende relationer ved lige? Imødekommer du kundens behov?  Forskellige markedssegmenter har forskellige relationer, som virksomheden skal identificere og vedligeholde.

Eksempler

  • Hvad bliver der gjort for at beholde kunden?
  • Hvilke benefits er der for kunden at beholde et samarbejde?

Channels / kanaler

Hvilke og hvordan leveres dine produkter og tjenester til markedet?

Eksempel

  • Hvilke kanaler bruges der til at nå ud til kunderne?
  • Er der andre måder at nå ud til kunden på? 

Customer segments / Kundesegmenter

Hvem er dine kunder?  Der er behov for at definere disse kunder, identificere deres behov og tilfredsstille kunderne, så virksomheden kan overleve. Der er forskellige kundesegmenter.

Eksempler

  • Hvem er dine største kunder?
  • Hvad synes dine kunder om dit produkt og virksomhed?
  • Er nogle kunder vigtigere end andre?

Cost structure / omkostninger

Hvad er de største omkostninger for din virksomhed

Eksempler

  • Hvad er den største omkostning? Og hvordan er den tilknyttet til indtægterne i virksomheden?
  • Hvad er de vigtigste omkostninger?

 Revenue streams / Indtægter

Hvordan tjener din virksomhed penge?

Vejledende spørgsmål:

  • Hvad er den vigtigste indtægtskilde?
  • Hvad kan virksomheden gøre for at få en større indtægt?
Scroll til toppen