Smart modellen

Hvad går smart modellen ud på?

Smart modellen er en model som har 5 elementer i sig. Læs mere om dem længere nede. 

Enhver succesrig virksomhed har lavet strategier og analyser for at nå bestemte mål. Alligevel mangler mange små virksomheder et målrettet mål. “Få virksomheden til at vokse” er et typisk svar fra ejere af små virksomheder, når de bliver spurgt om fremtidige planer.

Uanset om du har en virksomhed med 50 ansatte eller et imperium af en, så er det din evne og vilje til at opnå jeres forretningsmål.

SMART er et værktøj med 5 elementer af specifikke, målbare, opnåelige, relevante og tidsbaserede mål. Det er et simpelt værktøj, der bruges af virksomheder til bedre at nå en målsætning. 

Smart modellen er god uanset om du henvender dig til B2B eller B2C

Hvad består smart modellen af

Smart modellen består af 5 elementer:

  • Specifikke 
  • Målbare
  • Attraktive
  • Realistiske
  • Tidsbestemte

Læs mere de 5 forskellige elementer 

Specifikke

At have mål som for eksempel ”få virksomheden til at vokse” er ikke et særligt præcist eller specifikt mål som man som virksomhed konkret kan gå efter. Målet fortæller ikke hvor meget virksomheden skal vokse før i har nået jeres målsætning. Derfor er mål som ”få 2000 nye kunder” eller ”Omsæt for 2.000.000. kr”. specifikke mål som virksomheden sammen kan sætte en specifik plan efter.  

I det øjeblik du fokuserer på et mål, bliver dit mål en magnet, der trækker dig og dine ressourcer mod det. Jo mere fokuserede dine mål er, jo mere magt kan du og din organisation genererer sammen for at opnå både mål og delmål.

Målbare

Et mål uden et målbart resultat er lidt ligesom en konkurrence uden mulighed for at se resultater undervejs. Tal er en vigtig del af en forretningen.

Implementere jeres konkrete tal i dine mål for at vide, om du og din organisation er på rette spor. Hvis i har jeres mål og tal synlige vil i være mere fokuseret på at opnå det endelig resultat for jeres målsætning og derfor opnå den succesrate i har sat jer for. 

Attraktive

Små virksomheder kan hurtigt komme til at sætte alt for uopnåelige mål, som de hverken har, kompetencerne, økonomi og erfaring til at kunne gøre. Det kan virke demotiverende at følge en plan som man er langt fra at nå. Det er bedre med mindre og mere succesfulde mål. Ingen har bygget en milliard forretning op på en dag. Så find en attraktiv måde for din virksomhed at differentiere sig på. 

Det er okay at have store ambitioner for sin virksomhed, men start med de opnålige mål som gør det attraktivt at følge både for dig og dine medarbejdere. Hav også gerne delmål som i kan fejre op til jeres endelige mål. 

Realistiske

Når du laver en forretningsplan eller ser på dit nuværende marked kan der være mange truende elementer. Måske ønsker du at øge omsætningen med 30% eller opnå en større andel på markedet. Men det kan være der åbner 4 konkurrenter på dit marked, og du må derfor være realistisk på dine mål og om du kan opnå dem i den tids interval du tiltænkte. 

 

Tidsbestemte

Hvis ikke du har en tidshorisont for din målsætning er det ikke særligt specifikt, målbart, attraktivt eller realistisk. Du vil miste fokus og dit drive for at give det en skalle. Så brug SMART modellen rigtigt for at opnå dine mål.

Uanset om dit forretningsmål er at øge omsætningen med 30% eller få 3 nye kunder. Så burde dine mål være tidsbestemte. Husk i sidste ende at være smart i din handlingsplan.

 

Eksempler på SMART modellen

Eksempel 1

  • Specifikt : Jeg vil have 5 nye kunder.
  • Målbar : Jeg måler mine fremskridt efter hvor mange nye klienter jeg får, mens jeg opretholder min nuværende kundesegment.
  • Opnåelig : Jeg vil bruge mit nuværende netværk, give bonus til kunder som henviser mig til nye kunder. Lave en lokal kampagne og konkurrence på Facebook.
  • Relevant : Tilføjelse af yderligere kunder til min virksomhed giver mig mulighed for at vokse min forretning og øge min indtjening.
  • Tidsbaseret : Jeg har 5 nye kunder inden for 3 måneder.

Eksempel 2

  • Specifikt : Jeg vil skrive en bog om børnebøger, der er mindst 200 sider.
  • Målbart : Jeg skriver tre til fem sider om ugen.
  • Opnåelig : Jeg vil skrive manuskript og derefter lede efter en som kan udgive min bog. 
  • Relevant : At skrive en bog om børn vil gøre mig mere troværdig omkring min viden indenfor faget.
  • Tidsbasere : Jeg er færdig med min bog om 12 måneder.

Modeller som passer godt til SMART-modellen.

Brug en SWOT-analyse med en udvidelse af en TOWS-analyse til at analysere det interne i din virksomhed. Analyserne kan være gode værktøjer til din SMART-model.

Forstå bedre virksomhedens risici med Ansoffs Vækstmatrice

Til at dele dine kunder ind i segmenter kan du bruge SMUK-modellen, til bedre at understøtte din SMART-model når det kommer til dine kunder.

Kommentar

Scroll til toppen