Hvad er B2C?
Business-to-consumer (B2C) er når en virksomhed sælger deres produkter eller ydelser til kunden, der er slutbrugeren. Nogle virksomheder sælger både B2B (Business to business) og B2C, og her er processen langt fra den samme.
Business-to-consumer (B2C) er blandt de mest populære og almindeligt kendte salgsmodeller. Idéen om B2C blev først brugt af Michael Aldrich i 1979, der brugte tv som det primære strategi til at nå ud til forbrugerne.
- B2C refererer til processen med at virksomheder sælger produkter og tjenester direkte til forbrugerne uden mellemhandler.
- B2C bruges typisk til at henvise til onlineforhandlere, der sælger produkter og tjenester til forbrugere via Internettet.
- Online B2C blev en trussel mod traditionelle detailhandlere, der tjente på at tilføje en markering til prisen.

Flere virksomheder er begyndt at sælge B2C
Før dotcom-boom i slutningen af 1990’erne var en eller flere B2B-virksomheder bundet til enhver fysisk butiksfacade. Via internettet gav disse B2B-virksomheder plads til enklere B2C-systemer, hvorigennem kunder kunne købe direkte fra producenter.
Denne økonomiske strømlining eliminerede mellemmanden og fik B2C-modellen til at blive den moderne standard. Med tiden som virksomhederne fik en større vækst online,
B2B er stadig i noget virksomheder bruger, men ofte gælder den kun for virksomheder, der fremstiller produkter specifikt til brug for andre virksomheder. Producenter af industrielt eller medicinsk udstyr bruger f.eks. Stadig B2B
Fordelene for en virksomhed at sælge B2C
Når en virksomhed sælger direkte til kunden, har de en større mulighed for fortjeneste da de springer mellemmanden over som også gerne vil tjene på produktet. Webshops kan nå en betydeligt større kundebase, end butikker de kan opnå.
B2B vs B2C: Hvad er lighederne?
Som nævnt tidligere kan der være stor forskel at sælge B2B og B2C, men derfor sælger mange virksomhed alligevel til begge grupper. Her er det markedsføringsstrategien som er den væsentligt del, for eksempel er det godt at kigge på parametermix når det kommer til B2C salget.
Her er et eksempel på en virksomhed som sælger både B2B og B2C:
En virksomhed sælger drikkevare. Her kan virksomheden have en butik, hvor de sælger drikkevarer til individuelle kunder. På samme tid kan du også have kontrakter med virksomheder. Virksomheder vil tilbyde deres drikkevare i deres restauranter, cafeterier eller i salgsautomater i deres kontorbygninger.
I et sådant tilfælde ville du have både en B2B og en B2C forretningsstrategi. Flere og flere virksomheder gør netop dette og klarer sig meget godt med begge dele.
Det åbner et endnu større marked for dem, og det gælder i rigtig mange brancher. For eksempel tøjbrancher sælger både til detail og via deres egen webshop på nettet, for at nå ud til begge grupper.

Skal jeg sælge B2B eller B2C?
Generelt er det for de fleste lidt lettere at starte med B2C. Da du i din dagligdag selv er forbruger. Så det er måske nemmere for dig selv at forstå hvad forbrugerne selv ønsker. chancerne er, at du står over for lignende problemer som andre mennesker gør, og du forstår, hvad folk har brug for.
Så hvis du er helt ny i branchen, så kan B2C modellen måske være den rigtige model for dig at vælge.
B2B vil derimod være lettere for dig, hvis du har masser af erfaring med at arbejde i et selskab. B2B er endnu nemmere, hvis du allerede har bygget nogle relationer op med andre virksomheder.
Du kan også starte B2C og senere skifte modellen over til B2B. Det er bare vigtigt at huske på at der skal sælges forskelligt til de to forskellige modeller. Du kan lave større salg som kan styrke din virksomhed hurtigt med B2B, da de ofte køber meget af gangen, men her kræver det måske også at du har brugt tid på at skabe en relation med den pågældende virksomhed.
Hvorimod du måske vækster langsommere med en B2C model, men her kræves der ikke en relation mellem hinanden inden køb. Her gælder det om at skabe opmærksomhed omkring dig og dit produkt og brande dig selv så godt som muligt.
B2C i den digitale verden
Der er typisk seks typer online B2C-forretningsmodeller, som de fleste virksomheder bruger online til at målrette forbrugere.
- Direkte salg. Nok den mest kendte metode, her køber kunder produkter fra webshops. Disse kan omfatte producenter eller små virksomheder eller blot onlineversioner af stormagasiner, der sælger produkter fra forskellige producenter.
- Online: Dette er forbindelser eller go-betweens, der faktisk ikke ejer produkter eller tjenester, der sætter købere og sælgere sammen. Websteder som Expedia, Trivago falder ind under denne kategori.
- Annoncering B2C. Denne model bruger gratis indhold til at få besøgende til et websted. Disse besøgende støder igen på digitale eller online-annoncer.
- Sociale medier. Websteder som Facebook, som bygger onlinegrupper baseret på fælles interesser, hjælper marketingfolk og annoncører med at markedsføre deres produkter direkte til forbrugerne. Websteder målrettes mod annoncer baseret på brugernes demografi og geografiske placering.
- Abonnement Netflix, Mofibo mm som opkræver et gebyr, så forbrugerne kan få adgang til deres indhold. Webstedet kan også tilbyde gratis, men begrænset, indhold ligesom discoveryplus gør med nogle af deres serier.
- Freeminum her er det de betalende kunder som betaler for alle de gratis brugere. Det kan være skype, computerspil mm.