Parametermix

Indholdsfortegnelse

Parametermix

Parametermix også kendt som marketingmix blev opfundet i 1660’erne med det vi kender som de 4 p’er, siden er de 4’per lavet til 7 p’er. Du kan se hvad de ekstra p’er står for og hvorfor de er gode at have med i dit marketing mix.

Virksomhedens handlingsparameter eller parametermix skal forstås som at placere det rigtige produkt på det rigtige sted, til den rigtige pris, på det rigtige tidspunkt.

Det er ikke en proces som der er lige så let som det lyder til at være, da der er mange elementer i at udarbejde de 4’per.

De 4 p’er består af

  • Product –  Hvilke produkter skal virksomheden udbyde?
  • Place – Hvilke kanaler vil virksomheden bruge?
  • Price – Fastsætte en pris, hvordan?
  • Hvordan skal i markedsføres?

Product

Produktet eller servicen som der sælges, skal helst give så høj en værdi for kunden som muligt.

Spørgsmål du kan stille dig selv i marketing mix produktet:

  • Hvad forventer kunden af produktet / service?
  • Hvilke behov tilfredsstiller den
  • Er der dele i produktet som kunden egentlig ikke behøver?
  • Hvornår, hvordan og hvor vil kunden bruge det?
  • Hvordan ser det ud?
  • Hvordan vil kunder opleve det
  • Hvilken størrelse (r), farve (r) osv. Skal den være?
  • Hvad skal produktet kaldes
  • Hvordan differentieres produktet sig i forhold til konkurrenterne
  • Er det et heterogent produkt eller et homogent produkt ?

Place

Hvor skal dit produkt tilbydes henne? Det rette sted er vigtigt for at nå ud til kunden, nogle produkter passer godt til supermarkeder, mens andre passer bedre ind i små specialbutikker. Det kan også være du sælger til grossister og de sørger for at sælge til den rette slutbruger. Det vigtigt at kunden forstår og ser dine touchpoint.

Spørgsmål du kan stille dig selv om place i marketing mix:

  • Hvor opsøger kunden dit produkt eller ydelse henne?
  • Hvilken butik ligger dit produkt i? er det en lille niche butik, supermarkeder? Eller kan det findes begge steder? Er det online?
  • Hvordan kan du få adgang til de rigtige distributionskanaler?
  • Har du brug for en salgsstyrke? Eller deltage i messer?
  • Hvad gør dine konkurrenter, og hvordan kan du lære af det og / eller differentiere dig fra dem?

Price

Det er vigtigt som virksomhed at kunne prissætte sit produkt efter den rigtige pris, så det giver mening både for dig og dine kunder. En for høj pris vil skræmme kunderne væk, og en lav pris vil gøre din virksomhed mindre rentabel.

  • Hvad er værdien for kunderne?
  • Er kundens prisfølsomme? Ville du få en større markedsandel ved at sælge lidt under prisen? Eller vil du kunne tillade dig at tage lidt mere uden at det ville have betydning for salget?
  • Skal der være rabatter eller kampagner?
  • Hvad er din pris hvis du sammenligner den med dine konkurrenter?

Promotion

Hvor og hvornår er det bedst at oplyse kunden om dit produkt? Hvilke salgskanaler skal du markedsføre dig igennem? 

Er dit produkt personligt og kræver en tæt kontakt med kunderne via Facebook grupper og live videoer? Eller er dine kunder mest på google og derfor skal du måske fokusere på kanaler som Adwords og Google Shopping.

Overvejelser kunne være:

  • Hvilken kanaler vil du markedsføre dig igennem? Er det ved at annoncere online, i pressen, på TV, i radioen eller på de sociale medier? Gennem PR? På internettet? Ad words?
  • Hvornår er det bedst at markedsføre på? Er det sæsonbestemt? Skal det være i bedste sendetid? Tidligt om morgen i radioen? Hvornår giver din markedsføring mest værdi for dit produkt?
  • Hvordan markedsføre dine konkurrenter sig?

De 7 p'er

De 4’per er siden hen blevet udvidet til 7’per i marketing mix også kaldet parameter mix. Du kan se hvad de ekstra p’er gør og hvorfor de kan være gode at have med når du laver dit marketingmix.

De ekstra p’er:

  • Physical Evidence
  • People
  • Process

Physical Evidence

Når vi kigger på physical evidence i marketing mix er det de fysiske beviser.  Det er alt det fysiske som dine kunder eller gæster møder i forbindelse med et køb

Eksempler:

  • Kvittering
  • Showroom
  • Faktura
  • Brochure
  • Armbånd fra koncert
  • Indretning
  • Personale uniform

People

De ansatte er virksomhedens visitkort og har stor betydning for hvordan kunden ser på virksomheden. Her er det godt som virksomhed at have dygtige og trænet personale som yder en høj service overfor gæster og kunder.

Det er altid en god ide hvis medarbejderne kender virksomhedens vision og missen og selv kan spejle sig i de værdier som virksomheden har.

Process

Den proces som kunden er igennem ved køb af et produkt eller ydelse fra virksomheden.

Eksempler

  • Levering
  • Leveringstid

Eksempler på Marketing mix

Et eksempel på de 4’per fra Top Toy. 

Product

Top Toy tilbyder legetøj som overholder og opretholder en stor sikkerhed for deres kunder. Det gør de ved at sikre at legetøjet ikke er lavet af farlige kemikalier stoffer, og rådgive legetøj efter den retmæssige alder.

Top Toy gør det håndgribeligt for deres kunder ved at have fysiske butikker hvor kunderne kan komme og se legetøjet inden de køber. De fleste af produkterne hos Top Toy har en lang levetid, eller i hvert fald med henblik på en længerevarende levetid.

De tilbyder et bredt sortiment af produkter, og har en masse kendte brand som er velkendt hos mange. Når du køber et produkt hos en af Top Toys butikker, kan du få råd og vejledning i deres produkter, hvor efter du har mulighed for at få pakket dit produkt ind i gavepapir. Hvilket kan skabe merværdi hos kunden, som gerne vil give det samme eller lidt mere, for at købe deres produkt hos netop Top Toy.

Price

Top Toy har mange udgifter på at holde fysiske butikker med husleje, strøm lønninger mm. Men deres online kundeservice, lagerstyring har også store omkostninger.

Derfor kan Top Toy ikke økonomisk satse på at være de billigste, hvilket de heller ikke gør. Det der gør kunderne gerne vil give mere for legetøj, er at du får servicen med i prisen. Du får lov at få råd og vejledning fra en dygtig engageret medarbejder.

Place

Top Toy er mellemhandlere for grossister og er primært en B2B koncern. Når du besøger en Top Toy butik oplever du en eskapisme i butikkerne, som gør Top Toy til en førende legetøjsbutik. De er geografisk godt placeret, og har gjort det nemt for kunderne at komme til en butik nær dem.

Promotion

Top Toy reklamerer med deres egne reklameblade, tv-reklamer, radiospot, digitalt i form af sociale medier. Google Adwords. Da flere og flere shopper online, er de også tvunget til at være mere fleksible når det kommer til at være online på den digitale del. Det er her man har flest konkurrenter, og her gælder det ofte om pris frem for service.

På denne måde når de ud til mange flere ret hurtigt, og de kan meget nemmere komme ud med deres budskab her og nu. Hvor det tager længere tid at nå ud til målgruppen ved de resterende markedsføringsformer.

8 p’er

Kan man blive ved med at finde på flere p’er i parametermix? ja det kan man sagtens. Du kan lave dit eget parametermix med de p’er som passer til din forretningsplan. 

Du kan se det sidste P på billedet herunder.

Scroll to Top