Produkt
Produkt kan være mange ting, men har det til fælles at det skal være relevant for køberen og dække en vis værdi. Du kan også læse om hvad af betydning det har for virksomhedens parametermix, og hvordan du skaber den bedste værdi for kunden med dit produkt.
Et produkt kan være forskellige ting, se eksempler på produktformer:
- Fysisk produkt
- Person
- Sted
- Event
- Digitalt produkt
- Oplevelser
- Serviceydelser
- Ide
Produktet tilbydes til kunden, hvor kunden har en vis forventning og mål for dette produkt. Det er uanset om det et par sko, E-bog eller en koncert oplevelse. Virksomheden bliver bygget op omkring deres produkt / produkter, og må derfor skabe den bedste service og markedsføring for at fortælle kunden om deres brand.
Det skal kunne tilpasses tiden med de nyeste tendenser, og ændringer i segmenterne. Det skal have en høj relevans for nutidens købere
Fra produkt til brand
Hvis du laver et helt nyt produkt, skal det have et navn som folk husker, også kaldet et brand. Produktet skal være relevant. Det skal være funktionelt i stand til at gøre, hvad det skal, og gøre det med en god kvalitet.
Det er sjældent et nyt produkt sælger sig selv, det er her det skal markedsføres så kunden kan få et kendskab til dit brand. Her skal kunden fortælles om hvorfor de lige præcis skal vælge dette brand og hvad det kan give i værdi.
Mange virksomheder benytter sig af outsource eller offshoring. Her flytter de deres produktion eller finder en tredje part udlandsk. Her kan de spare en masse penge på lønninger, forsikringer, krav og materiale.
Produkt hierarki
Et produkt skal kunne tilpasses: med tendenser, tid og ændringer i segmenter skal produktet tilpasse sig for at gøre det mere relevant og opretholde sin indtægtsstrøm.
Fysisk behov:
Behov – Tørstig
Produktkategori – drikkevarer
Produktgruppe – Læskedrik
Produktlinje – Sodavand
Mærke – Pepsi
Variant – Pepsi max
Digitalt behov:
Behov – Underholdning
Produktkategori – Serie
Produktgruppe – Komedie
Produktlinje – Streaming
Mærke – Netflix
Variant – How I met your mother
Service behov:
Behov – Tryghed
Produktkategori – Sikring af familien
Produktgruppe – forsikring
Produktlinje – Ulykkesforsikring
Mærke – Alka
Variant – Alka ulykkesforsikring
Emballage
Produktets emballage kan være lige så vigtigt at overveje når virksomheden skal designe sit brand. Især parfumer og kosmetik er kendt for at komme flotte emballager, som er indbydende og præstige fyldt. Mærketøj kan komme i flotte æsker, og dyre designer lamper kan komme i flotte trækasser.
Funktionel emballage til dagligvare som dåser, rudbrød, pålæg mm. Her er der ikke gået så meget op i hvordan emballagen ser ud, men mere hvordan det kan være så funktionelt både for produktionen, logistikken og forbrugeren