Branding er vigtigt, også fordi det ikke kun er det, der gør et indtryk på forbrugerne, men det giver dine kunder mulighed for at vide, hvad de kan forvente af din virksomhed. På denne måde kan dine kunder skelne dit brand fra andre konkurrenter da de ved hvad du tilbyder.
Eksempler:
- Reklame
- Logo
- Budskab
- Mission, vision og værdier
- Slogan
- Kundeservice
- Omdømme
Et brand er et identificerende symbol, mærke, logo, navn, ord og / eller sætning, som virksomheder bruger til at skelne deres produkt fra andre.
For at illustrere definitionen af et produkt og den rolle, det indtager i definitionen af branding, bruger vi eksemplet med vand:
Vand er en gratis ressource, som ethvert menneske har brug for til at kunne overleve. Alligevel blev det et produkt den dag da virksomheder begyndte at markedsføre det, for eksempel ved at sælge mineralvand i glas og plastflasker.
Virksomheder bliver meget tæt forbundet med deres brand, hvis ikke synonymt med deres brand. Jo mere mærket er værd, jo højere brandkapital, siges det at have.
Brand kompas
Brandkompasset er et resumé af de mest grundlæggende sandheder om dit brand. Det er resultatet af arbejdet i brandstrategifasen, herunder forskning og positionering. Et brandkompas viser den retning dit brand er på ved hen imod, og hvorfor. Den består af fem dele:
- Purpose / Formål
- Vision
- Mission
- værdier og strategiske mål
At opbygge et brand
Et brand skal være gennemtænk og ligetil uanset om virksomheden sælger B2B eller B2C, så skal virksomheden kunne afspejles sig i dens logo, budskab eller slogan. Ofte indeholder et firmalogo den besked, slogan eller det produkt, virksomheden tilbyder. Et brand skal være mindeværdigt og tiltalende for forbrugeren, og produkt, virksomhed og brand skal gerne være noget kunderne kan forbinde med hinanden.
Hvis det gøres rigtigt, resulterer et brand i en stigning i salget for ikke kun det specifikke produkt, der sælges, men også for andre produkter, der sælges af det samme firma. Et godt brand skaber tillid til forbrugeren, og efter at have haft en god oplevelse med et produkt er det mere sandsynligt, at forbrugeren prøver et andet produkt relateret til det samme brand. Dette fænomen kaldes ofte brand loyalitet. (at være tro imod et navn/virksomhed)
Emballage branding
Er den tavse sælger, der vil fange travle forbrugers opmærksomhed i butikken. Det informerer forbrugerne om produktets egenskaber og adskiller visuelt mærket fra konkurrencen på hylden.
Det ville dog være godt for virksomhederne at overveje glasemballage i stedet for plast. Dette ville være mere tilpasset det naturlige billede, især når vi går mere og mere op i bæredygtighed. Emballage handler ikke kun om design. De valgte materialer kan også have indflydelse på branding, især om det er med eller uden pant.
Cocio har fået kritik for ikke at have pant på deres emballage og nogle forbrugere har valgt dem fra på denne bekostning.
Husk at sætte pris på dine loyale kunder
Noget så simpelt som at sige tak til dine loyale kunder kan gå langt med at styrke dit image. Vis taknemmelighed ved at køre specielle loyalitetsprogrammer eller kampagner, tilbyde gratis gaver eller forlænge rabatter. Det er en sikker måde at opbygge langsigtede relationer med dine kunder og styrke dit brand.
Hvad er brand awareness
Brand awareness henvender sig til forbrugernes fortrolighed med et bestemt produkt eller en bestemt tjeneste / ydelse.
En brand awareness-kampagne sørger for at gøre offentligheden fortrolig med et nyt eller revideret produkt og skelne det fra konkurrencen.
Sociale medier er blevet et vigtigt nyt værktøj inden for markedsføring af brand awareness