Brand kompas
Brand og branding er vigtigt for din virksomhed, da det er det som skiller dig fra dine konkurrenter, og kan give dig en masse fordele. I dit brand kan du komme med dit budskab, formål, mission, vision og dine værdier. Ved brug af brandkompasset kan du nemt komme ind på de vigtigste elementer når det kommer til at bygge jeres brand.
Et veldefineret brandkompas fungerer som grundlaget for vellykkede brand-building-initiativer. Kompasset er delt i 5 elementer som består af:
- Purpose
- Vision
- Mission
- Values
- Strategic Objectives
Purpose / Formål
Brand kompas første step er formål.
Formål er årsagen til, at din virksomhed eksisterer ud over at tjene penge. Det er svaret på det mest dybe spørgsmål, som din organisation står over for: hvorfor?
Dit brands formål skal være dynamisk og motiverende. Dit formål indkapsler dit brands indflydelse på livet for dem, du sælger til.
Spørgsmål, du skal stille, når du formulerer dit brands formål:
- Udover at tjene penge, hvorfor gør vi det, vi gør? Hvad udover det motiverer os?
- Hvad værdsætter vi mest?
- Hvad brænder vi mest for?
- Hvad driver os som en organisation?
Vision
Vision er den historie din virksomhed kan fortælle, det skal være klart og simpelt og undgå udførligt sprog og buzzwords – en historie, som enhver, der er tilknyttet dit brand, let kunne forklare.
Spørgsmål, du skal stille, når du arbejder med dit brands vision:
- Hvilken ændring håber vi at påvirke i verden?
- Hvem tjener vores virksomhed?
- Hvilket problem søger vi at løse?
- Hvordan ville succes se ud for os?
- Hvad kan vi gøre for vores samarbejdsaftaler?
Mission
Din mission fortæller kunderne hvilke behov og ønsker virksomheden dækker og hvorfor. Den definerer både det produkt eller den tjeneste, du leverer, og det kvalitetsniveau, som du har forpligtet dig til at levere til dine kunder.
Spørgsmål, du skal stille, når du formulerer dit brands mission:
- Hvem er vi?
- Hvordan gør vi det?
- Hvem gør vi det for?
- Hvilken værdi giver vi?
Værdier
Dit brands værdier er de principper, som din virksomhedskultur bygger på. De beskriver, hvad der er vigtigst for din organisation – ud fra et moralsk, etisk og filosofisk perspektiv. Justering af interne og eksterne værdier er altafgørende. Intet er trods alt så vigtigt for forholdet mellem et brand og dets kunder som tillid. Og kunder stoler på et brand, som vil fortælle om deres vision, mission og ikke mindst værdier.
Spørgsmål, du skal stille, når du formulerer dine værdier:
- Hvad står vores virksomhed for?
- Hvad er vi mest stolte af i vores virksomhed?
- Hvad er de vigtigste principper?
Strategic Objectives
Strategiske mål skal være ambitiøse og fungere som et fyrtårn for stadierne af vækst på din vej til succes. Det er her virksomheden kan lave målsætninger.
Spørgsmål, du skal stille, når du formulerer dine strategiske mål:
- Hvordan vil vi vide, at vi har nået dette mål?
- Hvilke milepæle skal vi nå undervejs?
- Er alle vores mål tilpasset?