Freemium

Indholdsfortegnelse

Freemium

Hvad betyder freemium?

Freemium er når virksomheder tilbyder deres ydelse eller produkt gratis til kunden, her bliver en stor del af kunderne aldrig betalende kunder, men virksomheden tilbyder premium og de kunder betaler så for alle de gratis kunder som bruger ydelsen.

’’Den nemmeste måde at få 1 million mennesker til at betale er at få 1 milliard mennesker til at bruge’’

Mange virksomheder bruger denne metode af flere årsager. Det kan være de gerne vil have så mange som muligt til at bruge deres ydelse og derefter se værdien i om de vil blive ved med at bruge det, og om det skaber en værdi for dem.

Virksomheder kan også tilbyde gratis prøveperioder, for netop at håbe at nogle af dem bliver til betalende kunder.

Freemium er eksploderet og mange virksomheder benytter sig af metoden.

Chris Anderson forklarer i sin bog “free”, at Freemium arbejder på 5-procentsreglen – Her betyder det at 5% af premium-kunder understøtter de resterende 95% af gratis bruger.

Eksempler på freemium

Mailchimp

MailChimp har fortalt at de har en kæmpe stigning på 150% i betalende kunder og en 650% stigning i fortjeneste inden for et år efter at have været freemium.

Skype

Her kan du downloade og bruge ydelsen ganske gratis. Her har du mulighed for at tilkøbe dig flere ydelser som Skype kun tilbyder betalende kunder. Men kun ganske få betaler for de ekstra ydelser, men dem der gør betaler for alle de gratis brugere.

Apps

Mange udbyder af apps tilbyder dem gratis, men med en masse tilkøb i selve spillet. Candy Crush gav dig 5 liv at spille for, og herefter kunne du så tilkøbe flere liv hvis du ville have fornøjelsen af at spille videre.

Computerspil

League of Legends og Fortnite er et af de mange eksempler på spil som du kvit og frit kan hente gratis og spille. Her tjener udbyderne penge på at folk køber skins i spillet.

Counter-Strike var i mange år et betalende spil, men fordi dens konkurrenter tilbyd freemium, var de nødt til at følge med bølgen og gøre spillet gratis for alle, og tjene penge på samme måde som de andre.

Hvorfor tilbyde freemium?

Det er nemt og let at lokke kunder til hvis det ikke koster dem noget. Gratis og uforpligtigende er det som kunderne allerbedst kan lide.

Marketing – Det giver virksomheden et kæmpe boost når vi snakker markedsførings værdi (forudsat at kunderne kan lide deres produkt eller ydelse).

Mund til mund-metoden er den metode som flest kunder finder loyal og troværdig, fordi den netop kommer fra en ven, kollega familiemedlem mm. På den måde kan virksomheden hurtigt skabe en nem og hurtig skare af personer som bruger deres produkt.

Selvom der er mange fordele for virksomhederne at tilbyde deres ydelser gratis, kan det også være en stor risiko ved at gøre det. Du kan ende med at alle dine besøgende kun bliver gratis brugere, og du derfor ikke kan betale de udgifter som der er med vedligeholdelse og lønninger.

Konklusion

Nogle virksomheder har virkelig øget deres fortjeneste ved at tilbyde deres produkter eller ydelser gratis, men de har også virkelig haft en god ide.

Mange virksomheder har også knækket nakken på denne model, og derfor stået med store udgifter og en masse spildt tid. Det er derfor en god ide at stille dig selv nogle væsentlige spørgsmål hvis du gerne vil afprøve freemium modellen. Som virksomhed skal du forstå at bruge dine touchpoint hvis du vil have succes med freemium. 

Du skal være præcis i din ide og vide den skaber værdi i dag og flere år frem.

Scroll to Top