Hvad er heterogene produkter?
Heterogene produkter er et produkt, der let kan skelnes fra konkurrerende produkter og ikke let kan erstattes af hinanden.
Her er det brands som kunden går efter, og vil have stærke præferencer om sine valg. Her ved kunden sandsynligvis også en del om produktet på forhånd.
Eksempler
- Mærketøj (Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren)
- Smartphones (Apple eller Samsung)
- Bestemte fødevare (Pringles, Kims, Arla)
Som kunde betyder det, at du skal beslutte, hvilke egenskaber der er de vigtigste for dig.
F.eks. Kan fysiske egenskaber for lignende varer variere mellem leverandører. Dette betyder, at reklame, brandnavne, emballage, garantier og designelementer, såsom farve, størrelse og form, som der vil påvirke kundens beslutning.
Her kan priserne på de heterogene produkter variere og måske være meget dyrere end lignende produkter på markedet. Men her er det ikke prisen som er afgørende for kunden, da virksomheden skiller sig ud udelukket på brand og produkt.
Forskel på heterogent og homogent produkter
Homogene produkter er det modsatte af det heterogene. Her er kunden ligeglad med hvor produktet kommer fra da det ikke har betydning for kunden, da produkterne er ens.
læs mere om homogene produkter.
Kan produkter være begge dele?
Nogle gange kan det heterogene produkt være et homogent produkt. For eksempel er der ikke forskel på benzin og kunden er i bund og grund ligeglad med hvor benzinen kommer fra.
Men her konkurrere tankstationerne på kampagner til selve butikken, nogle tankstationer tilbyder benzinkort, gratis pusleplads, billige bilvaske om torsdagen osv. Forskellen fra virksomhedernes markedsførings strategi gør så at benzin er heterogent.