Ansoffs vækstmatrice

Indholdsfortegnelse

Ansoffs Vækstmatrice model

Ansoffs Vækstmatrice også på engelsk kaldet ansoff corporate strategy er et værktøj der bruges af virksomheder til at analysere og planlægge deres strategier for at få en større vækst i virksomheden.

Virksomhederne er nødt til at finde nye måder at øge overskuddet på og nå ud til nye kunder. Der er adskillige muligheder, såsom at udvikle nye produkter eller åbne nye markeder, men hvordan ved du hvilken der fungerer bedst for din organisation?  Det er her du kan bruge en tilgang som Ansoffs Vækstmatrice til at tænke på de potentielle risici ved hver mulighed og til at hjælpe dig med at udarbejde den bedst egnede plan for din situation.

Ansoffs Vækstmatrice viser fire strategier som hjælper virksomheden med at vækste, og analysere på de elementer som kan udgøre en risiko for virksomheden.

Hvem har lavet Ansoffs Vækstmatrice?

Ansoffs vækstmatricen er lavet af matematikeren og forretningschef, H. Igor Ansoff, og blev offentliggjort i Harvard Business Review i 1957. Ansoff Vækstmatrice har hjulpet mange forretningsfolk og ledere til bedre at forstå de risici der er forbundet med at udvide deres forretning.

De fire strategier i Ansoffs Vækstmatrice er:

  • Markedspenetration: Dette fokuserer på at øge salget af eksisterende produkter til et eksisterende marked.
  • Produktudvikling: Fokuserer på at introducere nye produkter til et eksisterende marked.
  • Markedsudvikling: Denne strategi fokuserer på at komme ind på et nyt marked ved hjælp af eksisterende produkter.
  • Diversifikation: Fokuserer på at komme ind på et nyt marked med præsentationen af nye produkter.

Markedspenetrering

Første del i Ansoffs Vækstmatrice er Markedspenetrering. I en markedsindtrængningsstrategi bruger virksomheden sine produkter på det eksisterende marked. Her vil virksomheden øge sin markedsandel med en markedsindtrængningsstrategi. 

Markedspenetrationsstrategien kan udføres på en række måder: 

  • Øge markedsandelen
  • Øge forbruget ved nuværende kunder
  • Sænke deres priser for at få nye kunder

Vækst ved markedspenetrering

Øge markedsandel

Forklaring – Ved brug af de 4 p’er i marketing mix kan der annonceres effektivt.

Eksempel: Når en virksomhed erobrer kunder fra konkurrenten.

Øge forbruget ved nuværende kunder

  • Nye forbrugssituationer
  • Øget forbrugsfrekvens

Forklaring

Man fortæller kunden at produktet kan bruges anderledes. Øge forbruget ved nuværende kunder

Eksempel: At vise at produktet kan bruges til andre sammenhængninger og lejligheder

At øge indholdet i pakken for eksempel morgenmad, det kan også være at gøre tuben større i tandpastaen. 

Få flere fra målgruppen til at benytte produktet

Forklaring

Her vil der kigges på ’’non.users’’ og hvordan de kan overbevises til at bruge produktet

Eksempel – Nogle virksomheder tilbyder produktet til en væsentlig billigere pris i en periode. Det kan også være teleselskaber som tilbyder gratis taletid mm.

Markedsudvikling

Anden del i Ansoffs Vækstmatrice er markedsudvikling. I en markedsudviklingsstrategi går virksomheden ind på et nyt marked med sine eksisterende produkter. I denne sammenhæng kan udvidelse til nye markeder betyde udvidelse til nye geografiske regioner, kundesegmenter mm.

Markedsudviklingen kan foregå på 2 måder

  • Ved at udvide markedet til nye segmenter eller kundegrupper
  • Geografisk

Ved at udvide markedet til nye segmenter eller kundegrupper

Forklaring

Virksomheden tilpasser til nye segmenter og kundegrupper

Eksempel – Det kan være en virksomhed må ændre sit produkt for at handle med B2B segmentet.

Geografisk

Forklaring – For eksempel kan en virksomhed træde ind på nyt marked for ekspansion

Eksempel: En virksomhed indtræder nye lande.

Produktudvikling

Tredje del i i Ansoffs Vækstmatrice er produktudvikling. Produktudviklingsstrategien bruges, når virksomheder har en stærk forståelse af deres nuværende marked og er i stand til at levere innovative løsninger, der imødekommer behovene på det eksisterende marked.

Vækst ved produktudvikling kan forekomme på tre forskellige måder

  • Produktforbedring
  • Produktlinjeudvidelse
  • Nyt produkt til samme målgruppe

Produktforbedring

Forklaring

At man laver forbedringer på et eksisterende produkt som har betydning for produktet.

Eksempel: Dette ses ofte i teknologibranchen, ved der for eksempel tilbydes en større ydeevne i de nye bærbarcomputere, eller en større harddisk.

Produktlinjeudvidelse

Når en virksomhed tilbyder en ny variant fra et produkt.

Eksempel: Det kan være en virksomhed som udvider med en light, eller vegansk variant af produktet.

Udvider

Nyt produkt til samme målgruppe

Her laver virksomheden nye produkter til samme målgruppe

Eksempel: Virksomheden lancerer et helt nyt produkt til samme målgruppe.  

Diversifikation

Sidste del i Ansoffs Vækstmatrice er Diversifikation. I en diversificeringsstrategi går virksomheden ind på et nyt marked med et nyt produkt. 

Ansoffs Vækstmatrice skabelon

Her ses en skabelon af Ansoffs Vækstmatrice, som er nem og enkel at gå til. 

Scroll to Top