Ansoffs Vækstmatrice model
Ansoffs Vækstmatrice også på engelsk kaldet ansoff corporate strategy er et værktøj der bruges af virksomheder til at analysere og planlægge deres strategier for at få en større vækst i virksomheden.
Virksomhederne er nødt til at finde nye måder at øge overskuddet på og nå ud til nye kunder. Der er adskillige muligheder, såsom at udvikle nye produkter eller åbne nye markeder, men hvordan ved du hvilken der fungerer bedst for din organisation? Det er her du kan bruge en tilgang som Ansoffs Vækstmatrice til at tænke på de potentielle risici ved hver mulighed og til at hjælpe dig med at udarbejde den bedst egnede plan for din situation.
Ansoffs Vækstmatrice viser fire strategier som hjælper virksomheden med at vækste, og analysere på de elementer som kan udgøre en risiko for virksomheden.
Hvem har lavet Ansoffs Vækstmatrice?
Ansoffs vækstmatricen er lavet af matematikeren og forretningschef, H. Igor Ansoff, og blev offentliggjort i Harvard Business Review i 1957. Ansoff Vækstmatrice har hjulpet mange forretningsfolk og ledere til bedre at forstå de risici der er forbundet med at udvide deres forretning.
De fire strategier i Ansoffs Vækstmatrice er:
- Markedspenetration: Dette fokuserer på at øge salget af eksisterende produkter til et eksisterende marked.
- Produktudvikling: Fokuserer på at introducere nye produkter til et eksisterende marked.
- Markedsudvikling: Denne strategi fokuserer på at komme ind på et nyt marked ved hjælp af eksisterende produkter.
- Diversifikation: Fokuserer på at komme ind på et nyt marked med præsentationen af nye produkter.
Markedspenetrering
Første del i Ansoffs Vækstmatrice er Markedspenetrering. I en markedsindtrængningsstrategi bruger virksomheden sine produkter på det eksisterende marked. Her vil virksomheden øge sin markedsandel med en markedsindtrængningsstrategi.
Markedspenetrationsstrategien kan udføres på en række måder:
- Øge markedsandelen
- Øge forbruget ved nuværende kunder
- Sænke deres priser for at få nye kunder
Vækst ved markedspenetrering
Øge markedsandel
Forklaring – Ved brug af de 4 p’er i marketing mix kan der annonceres effektivt.
Eksempel: Når en virksomhed erobrer kunder fra konkurrenten.
Øge forbruget ved nuværende kunder
- Nye forbrugssituationer
- Øget forbrugsfrekvens
Forklaring
Man fortæller kunden at produktet kan bruges anderledes. Øge forbruget ved nuværende kunder
Eksempel: At vise at produktet kan bruges til andre sammenhængninger og lejligheder
At øge indholdet i pakken for eksempel morgenmad, det kan også være at gøre tuben større i tandpastaen.
Få flere fra målgruppen til at benytte produktet
Forklaring
Her vil der kigges på ’’non.users’’ og hvordan de kan overbevises til at bruge produktet
Eksempel – Nogle virksomheder tilbyder produktet til en væsentlig billigere pris i en periode. Det kan også være teleselskaber som tilbyder gratis taletid mm.
Markedsudvikling
Anden del i Ansoffs Vækstmatrice er markedsudvikling. I en markedsudviklingsstrategi går virksomheden ind på et nyt marked med sine eksisterende produkter. I denne sammenhæng kan udvidelse til nye markeder betyde udvidelse til nye geografiske regioner, kundesegmenter mm.
Markedsudviklingen kan foregå på 2 måder
- Ved at udvide markedet til nye segmenter eller kundegrupper
- Geografisk
Ved at udvide markedet til nye segmenter eller kundegrupper
Forklaring
Virksomheden tilpasser til nye segmenter og kundegrupper
Eksempel – Det kan være en virksomhed må ændre sit produkt for at handle med B2B segmentet.
Geografisk
Forklaring – For eksempel kan en virksomhed træde ind på nyt marked for ekspansion
Eksempel: En virksomhed indtræder nye lande.
Produktudvikling
Tredje del i i Ansoffs Vækstmatrice er produktudvikling. Produktudviklingsstrategien bruges, når virksomheder har en stærk forståelse af deres nuværende marked og er i stand til at levere innovative løsninger, der imødekommer behovene på det eksisterende marked.
Vækst ved produktudvikling kan forekomme på tre forskellige måder
- Produktforbedring
- Produktlinjeudvidelse
- Nyt produkt til samme målgruppe
Produktforbedring
Forklaring
At man laver forbedringer på et eksisterende produkt som har betydning for produktet.
Eksempel: Dette ses ofte i teknologibranchen, ved der for eksempel tilbydes en større ydeevne i de nye bærbarcomputere, eller en større harddisk.
Produktlinjeudvidelse
Når en virksomhed tilbyder en ny variant fra et produkt.
Eksempel: Det kan være en virksomhed som udvider med en light, eller vegansk variant af produktet.
Udvider
Nyt produkt til samme målgruppe
Her laver virksomheden nye produkter til samme målgruppe
Eksempel: Virksomheden lancerer et helt nyt produkt til samme målgruppe.
Diversifikation
Sidste del i Ansoffs Vækstmatrice er Diversifikation. I en diversificeringsstrategi går virksomheden ind på et nyt marked med et nyt produkt.
Ansoffs Vækstmatrice skabelon
Her ses en skabelon af Ansoffs Vækstmatrice, som er nem og enkel at gå til.