Diversifikation

Indholdsfortegnelse

Hvad er diversifikation?

Diversifikation betyder spredning, og det kan for eksempel være når en virksomhed gerne vil vokse og derfor udvikler nye produkter til nye markeder. Diversifikation er også en af de fire stadier i Ansoffs Vækstmatrice.

Der er to former for diversifikation

  • Koncentrisk diversificering
  • Konglomerat diversifikation

Hvad betyder Koncentrisk diversificering?

Her præsenterer virksomheden nye produkter som har en vis synergi med de nuværende produkter. Her indtræder virksomheden et helt nyt marked, men målgruppen er den samme. sammenhæng kan være lignende teknologi, målgruppe, distribution, ledelsesmæssige færdigheder eller produktlighed.

Fordele

En koncentrisk diversificeringsstrategi kan have flere fordele. En af fordelene kan være at virksomheden har mulighed for at bygge videre på sin ekspertise inden for et lignede område.

Hvad betyder Konglomerat diversifikation?

Konglomerat diversifikation er en strategi, hvor en virksomhed vækster ved at føje helt uafhængige produkter og markeder til sin eksisterende forretning. 

Scroll to Top