SWOT Analyse

Indholdsfortegnelse

Hvad er en SWOT analyse?

SWOT står for styrker, svagheder, muligheder og trusler.

Du kan bruge en SWOT-analyse til at analysere dine nuværende interne forhold, og øge chancerne for mere succes. Såsom at måle nye markeder, styrken i organisationen og gøre din virksomhed klar på mulige trusler. Men også at benchmarke din virksomhed op imod konkurrenterne og være den bedste spiller derude. 

Skal du starte ny virksomhed? så er SWOT en af de bedste analyse værktøjer, især fordi den er så nem og lige til, og på samme tid kommer rundt om alle de vigtigste aspekter som der er nødvendigt når du laver en forretningsplan.  

Hvornår skal jeg bruge en SWOT-analyse?

Det er altid godt at bruge en SWOT analyse da du får analyseret og vurderet på mange vigtige elementer i din virksomhed. Så om din virksomhed har eksisteret i 10,20 eller 30 år, eller om du startede igår eller kun er i idefasen så er SWOT modellen et godt redskab til din virksomhed.

En SWOT analyser organisationens styrker, svagheder, muligheder og trusler på markedet, som den opererer i. Den kan bruges til at studere forskellige forretningssituationer. Virksomheden kan bruge en SWOT-analyse for hvert af sine produkter, tjenester og markeder, når den har besluttet sig for den bedste fremgangsmåde.

I starten af et projekt er det vigtigt at få styr på den aktuelle situation. At bruge dine styrker, imod dine muligheder, finde svagheder og bekæmpe trusler på. Her er SWOT-analysen rigtig god til at komme hele vejen rundt om i en nyopstartet virksomhed.

Pestel-analyse er et rigtig godt supplement til en SWOT-analyse og hjælper dig med at sikre, at du ikke overser truende eksterne faktorer. 

De 4 elementeri SWOT

Der er 4 elementer i en SWOT Analyse. Som består af følgende:

  • Stengths / Styrker
  • Weaknesses / Svagheder
  • Opportunities / muligheder
  • Threats / Trusler
 

Sådan udvikles en strategi for succes

Brug SWOT-analysen til at vurdere din organisations nuværende position, inden du beslutter dig for en ny strategi. Eller opstart af en helt ny virksomhed.

Find ud af, hvad der fungerer godt, og hvad der ikke er så godt. Spørg dig selv, hvor du vil hen, hvordan du kan komme derhen – og hvad der kan komme i vejen for dig. Her er en SWOT rigtig god til at at kigge på det interne i virksomheden og komme alle de kritiske punkter igennem.

Eksempler på en SWOT - Analyse

Styrker

Nogle af de styrker en virksomhed kan have er ’’Know-how’’. Som virksomhed er det vigtigt at kende sit marked mindst lige så godt som sine konkurrenter. Et godt netværk med gode relationer både arbejdsmæssigt og familiemæssigt. Lige så vigtigt det er at have gode forretningsforbindelser, lige så vigtigt er det at have opbakning fra hjemmefronten.

En af de uundgåelige er selvfølgelig det økonomiske aspekt, da en ny plan altid koster penge. Her er det selvfølgelig en fordel hvis man har en god og stabil økonomi i virksomheden.

Er du nystartet har du højst sandsynlig ikke den samme kapital, erfaring, eller viden på markedet, så her er det nogle andre faktorer som gør din virksomhed stærk.

Her kan det være du har erfaring, en god ide eller andre styrker som var grundlaget for at starte selvstændigt. Opbakning hjemmefra er især noget der er vigtigt i opstartsfasen.

Eksempler på styrker i en SWOT analyse

  • Har du de rette kompetencer indenfor markedet.
  • Hvilke konkurrencemæssige forhold har du i dine styrke i forhold til dine konkurrenter?
  • Har du et godt netværk?
  • Gode samarbejdspartnere?
  • Overskud gennem flere år
  • Unikke produkter
  • Gode medarbejdere
  • Stærk viden om markedet

Svagheder

Svagheder er aldrig noget som der er sjovt at tale om, da vi helst vil fokusere på det positive og væksten i virksomheden. Men nogle gange bliver vi nødt til at kigge på de svage sider for at kunne nå hele vejen rundt om virksomheden og derefter øge dens effektivitet. Dette er en rigtig god måde for din virksomhed at opdage mulige huller i jeres forretningsplan.

Her kan i benchmark jer selv op imod konkurrenterne og se hvor stærkt i egentlig står. Måske er I ikke konkurrencedygtige nok? i mangler måske en større grundviden om jeres produkter, eller ikke alle i virksomheden ved nok om produktet. Måske er i godt klar over at i mangler nogle elementer men ikke har den økonomiske kapacitet til at fuldføre målet og derfor må være innovative i at nå målet på anden måde.

Eksempler på svage sider i en SWOT analyse

  • Skal i som virksomhed være mere konkurrencedygtige?
  • Mangler i en større viden om markedet og eventuelt produktet?
  • Er der god dynamik og trivsel i organisationen?
  • Kan økonomien være en hæmmesko for at nå konkurrenten?

Muligheder

Her skal man ikke begrænse sig selv. Lav en god brainstorm i 5-10 minutter hvor i lader tankerne flyve uden begrænsninger. Herefter kan i finde de elementer som i synes har mest relevans i henholdt til jeres virksomheds værdier og muligheder.

Eksempler på muligheder i en SWOT analyse

  • Indtage nye markeder
  • Nye målgrupper
  • Skal i indgå aftaler med andre /nye samarbejdspartnere?
  • Vækst
  • Udvide organisationen med nye medarbejdere
  • Flere kursuser og mere trænede medarbejdere
  • E-handel vokser

Trusler

Da du lavede en forretningsplan eller måske skal til at lave en, tænker du/i meget i hvad har vi af trusler nu og her? Jamen en af de åbenlyse er selvfølgelig konkurrenterne som er en trussel for din virksomhed. Men har du tænkt længere frem? Mange havde næppe forudset eller overvejet at en ny virus kunne lukke så mange virksomheder ned som Corona virussen gjorde. De stigende elpriser lukkede og slukkede mange af landets bager. 

Man kan selvfølgelig ikke helgarder sig imod alt, men det er altid smart at kigge på sit produkt og forretning, og om hvad der kunne ske om 10 år af mulige trusler. Er der stadig behov for dit produkt der?

Bliver markedet mættet for hurtigt af dit produkt? Nu er der sikkert mange der tiltænker den nye virus og de skader den gjorde på forretningslivet ind i en ny forretningsplan. Men trusler kan være mange ting, og du kan prøve at gøre dit til at have beskyttet dig selv og din virksomhed imod så mange af dem som muligt.

Eksempler på trusler i en SWOT analyse

  • Konkurrenter
  • Fald i markedets produkter
  • Mættet marked
  • Sygdomme
  • Økonomi

Hent gratis SWOT-analyse skabelon

Du kan hente gratis og nemt gratis SWOT-analyse skabeloner lige her, og spare tid og kræfter på at lave din egen. 

Se alle skabeloner her

SWOT-analyse i en TOWS-analyse 

Der kan være mange gode grunde til at arbejde videre med din SWOT, og her kan en TOWS-analyse være et godt redskab, da den bruger de fire elementer op imod hinanden og kommer grundigt ind på deres aspekter. Se TOWS-analyse her.

Scroll to Top