Det Retoriske kompas

Indholdsfortegnelse

Det Retoriske kompas bruges til at analysere de vigtigste aspekter i en kommunikation. Med modtageren i centrum, sikre vi de vigtigste elementer der gerne skal gennemgås for at opnå en god kommunikation.

Det Retoriske kompas består af otte elementer:

  • Afsender
  • Formål
  • Emne
  • Medium
  • Genre
  • Forløb
  • Sprog
  • Kontekst

Modtageren

Modtageren er den person som kommunikationen henvender sig imod. Den valgte målgruppe som en virksomhed har valgt at rette sin markedsføring til.

For eksempel:

Unge mellem 18-25 år

Afsender

Det er dig som individ eller virksomhed som er afsender på det kommunikation/budskab du giver til din modtager.

Formål

Hvad er formålet med dit budskab? Vil du gøre opmærksom på noget? Vil du sælge noget? Vil du fange nye målgrupper? Vil du teste en kampagne?

Emne

Hvad er dit emne? Hvordan skal det præsenteres for modtageren? Skal emnet tale til modtagerens følelser eller fornuft?

Medium

Hvilke kanaler skal budskabet spredes igennem?

  • Tv
  • Flyers
  • Radio
  • Website

Genre

Hvilket sprogbrug ønsker du at formidle? Skal teksten være af uformel eller formel tone?

Forløb

Hvordan skal teksten bygges op? Hvilke oplysninger skal modtageren modtage først?

Form

Lever sproget op til den genre vi har valgt?

Kontekst

Hvordan fungere vores kommunikation? Hvordan opleves det?

Scroll to Top