EFU MODELLEN

Hvad er EFU-modellen?

EFU-modellen bruges ofte sammen med SPIN-modellen, da EFU-modellen hjælper sælgeren med at fremhæve og fremfører de unikke egenskaber, gode fordele og udbytte der er ved produktet eller en ydelse. På den måde kan sælgeren undgå at tilbyde produktet for hurtigt og undgå at kunden ikke føler at produktet løser deres behov.

EFU-modellen står for:

  • E – egenskaber
  • F – fordele
  • U – udbytte

EFU-modellen eksempler

En sælger fremfører EFU-modellen til en kunde. Her præsenterer sælgeren den nyeste MacBook.

Egenskaber – Lækkert og flot design

Fordele – Høj ydeevne og lang batteritid.

Udbytte – Computeren kan klare alt professionelt indenfor fotografering, kodning, videoredigering osv.

EFU-model eksempel hvor sælgeren præsenterer en Cybex CLOUD autostol

Egenskaber – Lavet i holdbart materiale

Fordele – rotationsmekanisme gør det nemt at bruge autostolen

Udbytte – babyen ligger i en god og ergonomisk korrekt stilling.

Målrette EFU-modellen

E – hvad er produkt eller ydelsen og hvad har det?

F – hvad gør/kan denne egenskab?

U – hvad betyder fordelen for kunden og hvad får kunden ud af det?

Når du bruger EFU-modellen kan du bedre fremhæve de vigtigste elementer som er vigtigst for kunden. Det er her du kan kanalisere de vigtigste fordele ud til kunden, og måske også komme med flere fordele som kunden ikke engang vidste vedkommende havde brug for.

Kommentar

Scroll til toppen