Google ADS vs SEO. Hvilken strategi i 2022?

Hvad er Google Ads?

Hvis du er ny i den digitale markedsføring , har du måske hørt folk nævne PPC, Adwords og udtryk som CPC, bud og kampagner uden at vide, hvad disse buzzwords betyder.

Google Adwords (nu kendt som Google Ads ) er en annonceringsplatform ejet af Google.

Annoncører kan bruge denne platform til at placere deres annoncer på Googles søgeresultatsider, Google-produkter (YouTube, Gmail osv.) og på tusindvis af andre websteder, der deltager i AdWords-programmet som udgivere (det er Google Adsense ).

Som annoncør kan du vælge at betale, når nogen klikker på din annonce (Cost Per Click eller CPC), eller når folk ser din annonce (CPM eller Cost Per Thousands of Impressions).

Hele Adwords-systemet fungerer som en stor auktion, hvor annoncører konkurrerer om ledige annoncepladser.

Hvad er SEO?

Søgemaskineoptimering eller SEO har at gøre med at få bedre placeringer på søgemaskineresultatsiderne på Google, Yahoo, Bing og andrestørre søgemaskiner.

For at opnå det, skal du sørge for, at din hjemmeside er søgemaskinevenlig.

Et søgemaskinevenligt websted kan nemt ‘læses’ af søgemaskiner og bruges med lethed af brugere.

Hvis du gerne vil vide mere om hvad SEO er, kan du læse indlægget ’’ Hvad er SEO? Og få en opdateret guide. Du kan læse meget mere om hvad er seo.

Hvad er bedst, SEO eller Google Ads?

Google Ads er det man kalder for betalt SEO, da det stadig giver dig synlighed. Her betaler du pr. klik. Organisk SEO skal du ’’arbejde’’ for en gang. At bruge begge dele vil helt klart styrke din virksomheds synlighed og omsætning på Google.

Google Ads giver dig muligheden for at springe til side 1 med det samme, men du skal betale for hvert klik. SEO kan være mere økonomisk for langsigtet webstedstrafik og virksomhedsvækst, men det tager længere tid at se resultater, og her kræver det tålmodighed.

Google Ads (AdWords) VS. SEO

Nu hvor du har en generel idé om, hvad Google Ads ( AdWords ) og SEO er, lad os se, hvordan de sammenlignes:

  • Adwords er til Google-websteder og -websteder, der bruger Google Adsense
  • Adwords-trafik er betalt, mens organisk trafiker gratis
  • Adwords annoncer vises i toppen og bunden af ​​Googles søgeresultater, og under visse betingelser kan du få en af ​​disse annoncepositioner, men med SEO skal du arbejde meget hårdere for at få en af ​​topplaceringerne i de organiske søgeresultater.
  • Adwords er mere umiddelbar end SEO, da du kan oprette annoncekampagner næsten øjeblikkeligt og begynde at få målrettet trafik, mens du med SEO har brug for meget mere tid (især til nye hjemmesider) for at få gode placeringer og trafik.
  • Med Adwords er det nemmere at beregne ROI, mens det med SEO er sværere, fordi der er mange flere faktorer, der spiller en rolle og ikke kun annonceudgifter og -indtægter.
  • Når du stopper dine AdWords-kampagner, stopper trafikken også, men når du først begynder at få organisk trafik med SEO, vil dette fortsætte på lang sigt.
  • Med Adwords kan du målrette mod mange søgeord på samme tid, mens du med SEO skal fokusere på nogle få søgeord for de bedste resultater.
  • Med Adwords kan du annoncere på andre Google-websteder og websteder, der bruger Google Adsense, men resultaterne fra SEO er kun for søgeresultatsiderne.

Så skal du vælge Google Ads eller organisk SEO?

Adwords er ideel til startups og nye virksomheder, der ønsker at få målrettet trafik hurtigt med det formål at sælge, finde nye kunder eller endda til at teste deres produkter, procedurer, hjemmesidens effektivitet og enhver anden komponent i deres salgs- eller marketingprocesser.

Det er meget nemt at begynde at bruge penge på Ads anoncer, og hvis du ikke har ordentlige overvågnings- og kontrolværktøjer, vil du ende med at få tab i stedet for overskud. Så det er vigtigt at bruge det omhyggeligt.

Selvom det er en god idé at starte med Adwords, fordi det er hurtigere, bør du også begynde at arbejde med SEO, Content marketing og sociale medier for at få de bedste resultater.

Så hvad er bedst at bruge til markedsføring, SEO eller Adwords?

Svaret er ligetil, begge dele. Brug Adwords til at begynde at få trafik og sideløbende arbejde med din SEO, content marketing plan og sociale medie kampagner, så du får organisk trafik og besøg fra sociale netværk. 

Husk at der er mange gratis værktøjer til at hjælpe med at styrke din SEO-score. Læs mere om hvordan du styrker din seo lokalt.

Kommentar

Scroll til toppen