Klassisk og moderne organisationsteori

Indholdsfortegnelse

Klassisk og moderne organisationsteori

Klassisk og moderne organisationsteori er to forskelige teorier som er 2 forskellige måder at drive virksomhed på. Den klassiske skole er kendt som det klassiske, gammeldags og som har nogle andre fokuspunkter end den moderne organisation den har. Typiske virksomheder som stadig går efter den klassiske skole er de industrielle virksomheder, som kan have en tendens til at se medarbejderne som noget mere mekanisk.   

Klassisk skole

Den klassiske skole er den ældste formelle ledelsesstrategi, og er den første del vi kigger på i klassisk og moderne organisationsteori. 

Opbyggelsen for den klassiske skole var baseret på troen på, at medarbejdere kun har økonomiske og fysiske behov, og at sociale behov for jobtilfredshed enten ikke findes eller er ligegyldigt . Men den klassiske skole er af høj specialisering af arbejdskraft, centraliseret beslutningstagning og profitmaksimering. Tre studieområder, der kan grupperes under den klassiske skole, er videnskabelige, administrativ og bureaukratisk ledelse.

Kendetegn ved klassisk skole

  • Opbygge organisationer med fokus på effektivitet
  • Omverdenen blev vurderet som stabil og forudsigelig
  • Ledelses vigtigste opgave var at sikre stabiliteten
  • Masseproduktion, få produkter til veldefinerede markeder (f.eks. produktion of gryder og pander til kvinder) 
  • De fleste industrielle virksomheder bruger den klassiske skole.

Er den klassiske skole en god organisationsteori?

Selvom denne måde at drive en organisation på kan have ulemper i dag, hvor vi går meget op i at være innovative, ifølge strategier som blue ocean. Så kan den klassiske skole stadig fungere for en del virksomheder. Som ofte er det i den industrielle branche hvor medarbejderne mere har deres faste ansvarsområder og bliver ledet af en værkfører.   

Nogle af styrkerne ved den klassiske skole:

  • Arbejdet er planlagt ned til mindste detalje
  • Ledelsen kan styre og forudsige, præcis hvordan og hvornår en opgave bliver løst
  • Organisationen fungerer som en maskine
  • Medarbejderne var som ”tandhjul” i maskinen – og udførte sit job som beskrevet

Moderne organisationsdesign

Det næste i Klassisk og moderne organisationsteori er det
moderne organisationsdesign (1970).

Organisationer må tilpasse sig nye markeder, ny teknologi, nye målgrupper (f.eks. gryder og pander med ny teknologi til nye målgrupper: mænd der laver mad etc.)

En moderne organisation er en kompleks organisme, som skal være i stand til at tilpasse sig. En organisation skal ikke ses som en velsmurt maskine, men mere som en velfungerende organisme

Ledelsen må have et større fokus på det enkle individ i organisationen ,og flere moderne virksomheder bruger modeller som Maslows behovspyramide.

Moderne tider

Mennesker – en forandring sker

  • 1960’erne kom der stigende fokus på mennesket i organisationen

Hawthrone studies

  • Analyserede hvordan arbejdere på en elektricitetsfabrik blev påvirket af lysniveauet
  • Den positive påvirkning var uafhængig af, om lyset blev skruet op eller ned

Tendenser

  • Globalisering
  • Etik og social ansvarlighed (CSR)
  • E-business og internet
  • Tilpasse sig ny teknologi
  • Medarbejdere kræver interessante jobs
Scroll to Top