Snæver og bred konkurrence

Indholdsfortegnelse

Snæver og bred konkurrence betydning

Snæver og bred konkurrence er når et brand er i direkte konkurrence med et andet brand. For eksempel er Hummel i direkte konkurrence med mærker som Adidas og Nike. Dette kaldes Brand Competition, når to mærker kæmper om den største markedsandel og kunder.

Coca Cola og pepsi som i mange år har konkurreret imod hinanden, ved de kæmper om loyale kunder og derfor må have en stærk markedsføring får at få en god markedsandel. Konkurrenter til for eksempel Coca Cola kan være Frem som også sælger en læskedrik men er ikke en direkte konkurrent til Coca Cola eller Pepsi. Men begge brands ved de også bliver nød til at holde øje med de små brands på markedet.

Bred konkurrence er når brands er i konkurrence med hinanden, men dækker forskellige behov og områder.

Hummel kan også være i konkurrence med andre produkter som for eksempel ny mus til computeren. Dette sker når en kunde leder efter for eksempel en gave, og derfor vælger mellem flere forskellige produkter som ikke er i direkte konkurrence.

Mærke (brand)

Her vil kunden lede efter et fortrukket brand, det kan være kunden fortrækker Hummel. Det vil være en personlig præference som afgør købet ved mærker.

Men kunden vil måske opveje de forskellige mærker op imod hinanden, og opsøge dem i butikkerne for at prøve dem. Kigger man på snæver og bred konkurrence ligger mærker i den snævre gruppe.

Samme produkt

Her er det produkter som er i samme kategori, det kan for eksempel være træningstøj. Her er mærket ikke en præference men andre afgørende faktorer, som hvad kunden får ud af produktet i forhold til de andre produkter. 

Samme behov

Her kan behovet for produktet være det samme, og her kan flere mærker være konkurrerende. Kunden er måske på udkig efter en træningsbluse og her kan Hummel og andre mærker som sælger træningsbluser konkurrere mod hinanden, uanset branding, prisklasse mm.

Rådighedsbeløb

Mange kunder har et budget når de handler nyt for eksempel nyt træningstøj og her vil prisen være afgørende, og mærker i samme prisklasser vi være konkurrenter. Hvis man kigger på snæver og bred konkurrence vil rådighedsbeløb være i den brede gruppe. 

Scroll to Top