Hvad er de 3 dimensioner i Abell modellen ?
Abells modellen anvendes ofte til at analysere en virksomheds anvendelsesområde. Hvilke teknologier og produkter opererer en virksomhed på et marked med? og hvordan reagere deres kundesegment på det?
Abell analysen er et praktisk hjælpemiddel til afgrænsning. Modellen giver virksomheden mulighed for at kigge på de akutelle aktiviteter i deres organisation og herefter finde afgrænsningerne.
Det kan også bruges til at bestemme de fremtidige stratetiske mål.
Hvad er de tre dimensioner a Abells modellen?
Målegruppe – på f.eks. “30 år”.
Kundebehov – Forbrugernes krav, for eksempel “billige vare” ”hurtig levering” ”høj kvalitet”
Teknologier – Hvordan skal virksomheden dække disse behov?
Abell modellen giver virksomhederne et nemmere og hurtigere indblik i nogle af de vigtigste elementer som de kan bruge i deres marketingskoncept.
Det er muligt at optimere Abell modellen ved at sortere og analysere de forskellige elementer af kunder, behov og teknologier i henhold til deres grad af betydning fra midten mellem de tre akser.
Historie on Dr. Derek F Abell
Dr. Derek F Abell er berømt for sin forretningsdefinitionsmodel og er professor og medstifter af European School of Management and Technology, der er etableret i Berlin.
Abell blev i år 2012 udnævnt til at være international dekan ved HSM Eduacao i Sao Paulo, Brasilien. Hans arbejde er blevet anerkendt i offentlige akademiske artikler.
Abell beskæftiger sig indenfor følgende områder:
-
Ledelse og ledelsesansvar.
- Strategisk marketing
Dr. Abell opnåede en bachelorgrad i luftfartsteknologi fra University of Southampton i 1960, inden han flyttede til United State og fortsatte en kandidatgrad i Industrial Management fra MIT’s Sloan School of Management i 1966.
Efterfulgt fik Abell en dr. grad i 1970 fra Harvard Business School. Indtil 1981 var han medlem af Harvard Business School-fakultetet