Bandwagon effekt
Bandwagon er en effekt som nogle virksomheder bruger til at påvirke deres kunde segment i en bestemt købsretning. Mange lader sig også påvirke af denne effekt, fordi vi gerne vil være med på det vindende hold.
Det kan være at du går i noget bestemt tøj, køber en bestemt mobiltelefon eller vælger uddannelse efter hvad andre synes du skal gøre. Band wagon er for det meste en harmløs effekt, men kan også gøre en del fysiske og psykiske skader, som kan have indflydelse på resten af dit liv.
Læs om de sociale købemotiver her.
At blive påvirket af band wagon
Effekten er i det væsentlige en påvirkning. Efterhånden som flere mennesker begynder at gå i bestemt tøj, gøre bestemte ting eller bruge nye slangs, desto mere sandsynligt bliver det, at andre vil hoppe med på bølgen og agere og se ud på samme måde.
Et behov for at være inkluderet
Frygten for at være sat udenfor er en del af effekten, ved ikke at have den sociale status og accept kan gøre os ensomme og få os til at føle os for specielle. Derfor så mange, især unge mennesker følger de her influencer.
Konsekvensen af Band wagon
Når det kommer til mode, musik, smag og nye slangs er konsekvensen lille. Men når vi kommer til for eksempel Coronavirus kan det have større konsekvenser og endda skadelige da det virkelig kan splitte venner og familie.
Et andet eksempel på en skadelig band-wagon effekt er de personer, der blev påvirket af anti-vaccinationsbevægelsen, blev for eksempel mindre tilbøjelige til at få rutinemæssige vaccinationer til deres børn. Denne store undgåelse af vaccinationer har været forbundet med et nylig udbrud af mæslinger. Det samme er sket med Corona virussen, her ser vi hvordan nogle ønsker og nogle andre ikke ønsker at have vaccinen.
Fysiske konsekvenser
Man ser også en stigende tendens til fysiske skadelige konsekvenser ved effekten. For eksempel hvis flere viser usunde vaner, her iblandt rygning, stoffer mm. Giver det også en Band-wagon effekt. Frygten for at være outsider.