Forretningsmodeller

Indholdsfortegnelse

Hvad er en forretningsmodel?

Forretningsmodel som værktøj

En forretningsmodel er en beskrivelse af, hvordan din virksomhed tjener penge og hvordan den skaber den bedste værdi og pris for dens målgruppe. Med en forretningsmodel kan du også definere din målgruppe så du markedsfører dig til det helt rigtige segment.

Du kan lave kort og lang tids planer med en forretningsmodel, og modellerne lader iværksættere, virksomheder og selvstændige eksperimentere og teste modellerne på forskellige måder, hvorpå de kan strukturere deres omkostninger og indtægtsstrømme. Det er en slags guideline som kan hjælpe mange virksomheder med at stukture dens målsætning.

En forretningsmodel skal komme ind på kundesegment, hvilken værdi den kan skabe / tilføje for kunden, og hvordan den kan gøre det til rimelige omkostninger.

Den kan opdeles i 3 elementer

  1. Fremstilling: design, råmaterialer, fremstilling, arbejdskraft osv.
  2. Salg og markedsføring: distribution, service og behandling af salget, salg og markedsføring. Hvordan virksomheden får sine kunder. Koncept
  3. Hvordan og hvad kunden betaler: prisstrategi, betalingsmetoder, økonomiske aspekter

Producent / Manufacturer

En producent fremstiller selv sine produkter ved egen fabrik, og sælger dem videre til sine kunder. Det kan være B2B, eller B2C kunder. En producent er det første led i forsyningskæden. En producent sælger sjældent sine produkter direkte til slutbrugeren.

Eksempel:

Ford – her kan du som forbruger ikke købe direkte ved Ford, men må til en forhandler for at købe en bil. Her fokuserer producenten på at producere og sælgeren på at sælge.

Der er kommet en større tendens online med producenter som sælger direkte til slutbrugeren igennem en webshop.

Næste led i forsyningskæden er grossist. Det er dem som køber direkte fra producenten og sælger videre til for eksempel detail handel. Det er ikke unormalt at en grossist har mange forskellige brands og produkter, her arbejder grossisterne tæt sammen med detail for at matche deres behov for at spare penge og købe de rigtige produkter.

Se mere om grossister

Forhandler

En forhandler køber typisk produkter fra en producent, grossist eller anden distributør og videresælger dem derefter til slutbrugeren. 

Store detailhandlere som Bilka køber varer i store mængder fra producenter eller grossister. Det samme gælder små kæder, kiosker, niche brancher også.

Læs mere om hvad detailhandel egentlig er.

Franchise

En forretningsmodel kan være Franchising.

Franchising giver franchisegiveren mulighed for at licensere sine ressourcer og brandnavn. Rema 1000 er et godt eksempel på hvad franchise, her står den enkle butiksejer for butikken og er ofte styret af de regler som virksomheden bestemmer.

Men ejeren får til gænggæld lov til at få del i billigere råvare og en del af et stort etableret brand.

E-handel

Her er modellen at satse på at sælge online, og hvor butikker, servicemedarbejderen er skiftet ud med lager og support. E-handel bliver kun mere og mere populært, og har i de seneste år gjort det svært for de fysiske butikker at overleve.

Men online salg er også blevet en del hårdere at komme ind og få en del af din branches markedsandel, da der er stor konkurrence og de store spillere bruger mere end 100.000 tusind kr. i online markedsføring i måneden. Så det er godt at få styr på sin forretningsmodel. 

Fremium

Dette er en af de mest voksende forretningsmodeller når det kommer til online ydelser, her er produktet / ydelsen som standart gratis, hvor virksomheden tjener penge på de betalende kunder som går fra freemium til premium. Flere virksomheder har haft stor succes med denne model, da det giver en stor markedsføringsværdi.

Eksempler

  • Skype
  • Zoom
  • Dropbox
  • Mailchimp

Læs mere om freemium.

Abonnement

Her betaler du et fast beløb i måneden og har så adgang til virksomhedens produkter eller ydelser. Her kan det være virksomheder som Netflix og Viaplay, hvor du betaler omkring 99 kr. i måneden for at få adgang til film og serier.

Det er også blevet rigtig populært blandt e-bøger og lydbøger hvor sider som Mofibo tilbyder en fast månedspris for at du kan læse og lytte alt det du vil.

Dropshipping

Nogle bygger deres forretningsmodel op omkring et eller flere produkter men hvor de ikke selv står for lagerstyring. En model som er blevet rigtig populær, da den er nem og hurtig at komme i gang med.

Her kan der for eksempel købes direkte fra en grossist, hvor grossisten så sender varen til din kunde og du tjener måske 30 procent på salget.

Forretningsmodel - Kanaler og målgrupper

B2B – Business-to-business (B2B) er når der udføres forretning mellem en virksomhed og en anden, såsom en grossist og detailhandler.

B2C – Business-to-consumer (B2C) er når virksomheder sælger produkter og tjenester direkte til forbrugerne uden mellemhandler.

B2G – business to government (B2G) når der leveres produkter og tjenester til offentlige anstalter og kommuner.

Gode og populære skabeloner til en forretningsmodel

Scroll to Top