Hvad er on-page SEO?

Hvad er On-Page? SEO guide 2022

On-page SEO (søgemaskineoptimering) refererer til processen med at optimere sider på dit websted for at forbedre placeringer og brugeroplevelse.

Dette er det modsatte af off-page SEO, som refererer til optimering uden for dit websted. Dette kan omfatte sociale medier.

Elementer af on-page SEO inkluderer:

  • Titel tags
  • Interne links
  • HTML-kode
  • URL-optimering
  • Indhold på siden
  • Billeder
  • Brugeroplevelse (UX)

Prioriter udgående og interne links.

At inkludere relaterede udgående (eller eksterne) links i dit indhold hjælper Google med, hvad din side handler om.

Men du ønsker heller ikke at ignorere interne links.

Link fra højt autoriseret, velfungerende indhold på dit websted kan hjælpe med at give andre sider et løft. Implementering af interne (eller indgående) links giver også Google mulighed for at crawle dit websted nemmere.

Sørg for, at der linkes til hver side på dit websted fra mindst én (eller nogle få) forskellige sider. Ellers vil det blive betragtet som en forældreløs side.

Optimer URL’er 

URL-strukturen på din webside giver også værdifulde SEO-fordele. Specifikt, når du opretter en URL, der indeholder vigtige søgeord, bliver det mere indlysende, hvilket emne denne særlige side vil dække.

Både søgemaskiner og brugere skal nemt kunne bestemme emnet for en side baseret på URL’en.

Sørg dog for, at dine webadresser er klare og præcise. Hold dem korte.

Indhold

Indhold er afgørende for optimering på siden.

Med indhold giver du brugerne en grund til at besøge dit websted.

Uanset om det er for at læse et blogindlæg eller tjekke en produktside, så gennemser folk dit indhold. At optimere dit indhold kan hjælpe søgemaskiner med at forstå og rangere dit indhold, hvilket kan føre til, at folk finder dit websted.

On-page SEO eksempler:

  • Brug dine søgeord i overskrifter og afsnit
  • Opdel dit indhold i skimmelige overskrifter
  • Suppler dit indhold med nyttige billeder
  • Sørg for, at dit indhold bruger korrekt stavning og grammatik
  • Gør dit indhold troværdigt og autoritativt

Derudover bør du jævnligt tilføje nye sider med indhold til dit websted, så søgemaskiner kan se, at du er aktiv online. Du kan gøre dette med nye blogindlæg, landingssider og andre strategier, der viser Google, at du arbejder hårdt for dine kunder.

At finde og fjerne duplikeret indhold forbedrer også din on-page SEO.

Duplicate indhold refererer til indlæg og sider af lignende indhold på flere sider på dit websted. Google vil give dig en lavere rangering hvis du har det samme indhold flere steder.

Hastigheden på din side

Med et opmærksomhedsspænd på mindre end den almindelige guldfisk vil omkring halvdelen forlade en side, hvis det tager længere tid end tre sekunder at indlæse. Folk vil have information, og de vil have det nu!

Søgemaskiner som Google tjekker også din sides hastighed og det har en vigtig rangeringsfaktor. Du kan bruge gratis værktøjer til at undersøge din hastighed, og få anbefalinger til hvad du kan gøre bedre.

Brug  PageSpeed Insights  til at tjekke din hastighed.

Optimer titeltags og metabeskrivelser 

Title-tagget er en rangeringsfaktor og giver også brugere, der ser på resultatsiden, oplysninger om indholdet på din side. 

Disse brugere ser på titel-tagget for at afgøre, om dit indhold stemmer overens med deres søgeforespørgsel. Derfor kan et stærkt titeltag, der indeholder vigtige søgeord, fører til flere klik og trafik.

Metabeskrivelser bidrager på den anden side ikke til placeringer. De kan dog bidrage til en positiv brugeroplevelse og højere klikrate (CTR).

Tilføj og optimer billeder 

Når du tilføjer billeder til dit websted, skal du huske at komprimere dine billeder. Overdimensionerede multimedier kan sænke din sidehastighed, hvilket kan påvirke dine placeringer. Husk også at tilføje alt-tekst, da denne yderligere detalje gør din hjemmeside mere tilgængelig og kan hjælpe med placeringer i Google Billeder.

Mobilvenlig

En mobilvenlig hjemmeside er essentiel, fordi mere end 50 % af internettets trafik kommer fra mobile enheder. Hvis folk på smartphones og tablets ikke kan få adgang til dit websted, vil dine placeringer i søgeresultaterne falde.

Søgemaskiner som Google bruger for eksempel mobilvenlighed eller lydhørhed som en rangeringsfaktor. Det betyder, at hvis dit websted ikke er optimeret til mobilbrugere, går du glip af værdifulde kundeemner og indtjening.

Relevante indlæg

Kommentar

Scroll til toppen