Hvad er SEO?
SEO står for “search engine optimization”. Oversat til dansk betyder det søgemaskineoptimering og enkelt sagt er det en proces som er med til at forbedre dit websted for at øge dets synlighed, når folk søger efter produkter eller tjenester i Google, Bing og andre søgemaskiner.
Jo bedre dine sider rangerer, jo større sandsynlighed er der for, at du får opmærksomhed og tiltrækker potentielle og eksisterende kunder til din virksomhed via for eksempel Google.
Hvordan funger SEO?
Søgemaskiner som Google og Bing bruger crawlere, nogle gange også kaldet bots eller edderkopper, til at indsamle information om alt det indhold, de kan finde på internettet. Webcrawleren starter fra en kendt webside og følger interne links til sider på det pågældende websted såvel som eksterne links til sider på andre websteder. Indholdet på disse sider, plus konteksten af de links, det fulgte, hjælper crawleren med at forstå, hvad hver side handler om, og hvordan den semantisk er forbundet med alle de andre sider i søgemaskinens massive database, kaldet et indeks.
Når en bruger skriver en forespørgsel ind i søgefeltet, bruger søgemaskinen komplekse algoritmer til at trække ud, hvad den mener er den mest nøjagtige og brugbare liste over resultater for den forespørgsel. Disse organiske resultater kan omfatte websider fyldt med tekst, nyhedsartikler, billeder, videoer, lokale virksomhedsfortegnelser og andre mere nichetyper af indhold.
Lokal SEO
Lokal SEO er vigtigt, og efterhånden som flere og flere bruger mobile enheder til søgning. I disse dage udføres 60 % af alle søgninger på en mobilenhed, og næsten halvdelen af disse søgninger er lokale.
Så lad os sige, at du ejer en restaurant, så vil lokal SEO sikre, at når folk i dit område ledte efter de bedste restauranter i byen, vil de møde dit websted.
Måder at forbedre din lokale SEO på inkluderer at bruge lokale søgeord, gøre krav på dine katalogfortegnelser og oprette sider til dine virksomheder på platforme som Google My Business og Google Maps.
Læs meget mere om hvad lokal SEO er lige her.
Keywords
Dagene er forbi hvor søgeord var den eneste SEO-teknik, der betød noget, men det betyder ikke, at de stadig ikke er afgørende. Forskellen er, at i dag skal søgeord være nøje udvalgt og velovervejet brugt i dit indhold for at være effektive.
Men hvad er keywords, præcist? keywords er ord og sætninger, som kundeemner bruger til at finde onlineindhold, og som brands derefter kan bruge til at forbinde med kundesegmenter, der leder efter deres produkter og tjenester.
Når du skal finde et keyword er det vigtigt at lede efter dem, der har høje søgerater og lav konkurrence.
Forskellen på SEO og betalt SEO
SEO er med til at hjælpe en hjemmeside og deres indhold med at rangere højere på Google. Den vigtigste forskel mellem SEO og betalt annoncering er, at SEO involverer “organisk” rangering, hvilket betyder, at du ikke betaler for at være synlig på Google.
For at gøre det en smule enklere betyder search engine optimization at tage et stykke onlineindhold og optimere det, så søgemaskiner som Google viser det øverst på siden, når nogen søger efter noget. Betalt SEO er annoncer som vises på Google og de kan kendes ved at der står ’’annonce’’ ved siden af indholdet. Google shopping viser billeder som også er betalt SEO. Læs mere om din virksomhed burde fokusere mest på Google Ads eller SEO lige her.
Webtrafik
Øget webtrafik er et af hovedmålene med SEO, og du øger trafikken, når du øger synlighed og placeringer. Overvej dette et øjeblik: Den første plads på en Google-søgning får næsten 32 % af klikkene , og at rykke kun én plads op i søgeresultaterne kan øge CTR med 30,8 %.
- Det 1. resultat i Googles organiske søgeresultater har en gennemsnitlig CTR på 31,7 %.
- Det organiske resultat nr. 1 har 10 gange større sandsynlighedfor at modtage et klik sammenlignet med en side på nr. 10-pladsen.
- URL’er, der indeholder et søgeord, har en 45 % højere klikratesammenlignet med URL’er, der ikke indeholder et søgeord.
- At skrive metabeskrivelser til dine sider kan resultere i en højere CTR. Sider med en metabeskrivelse får 5,8 % flere klik end sider uden en beskrivelse.
Linkbuilding
Inden for SEO spiller linkbuilding en vigtig rolle i at drive organisk trafik via søgemaskiner, især i konkurrenceprægede brancher. Når det kombineres med et stærkt teknisk SEO-grundlag, fantastisk on-page SEO, fremragende indhold og en god brugeroplevelse, kan linkbuilding være supereffektivt til at generere mere organisk trafik.
Linkbuilding er processen med at erhverve hyperlinks fra andre websteder til dine egne. Et hyperlink (normalt bare kaldet et link) er en måde for brugere at navigere mellem sider på internettet. Søgemaskiner bruger links til at crawle internettet. De vil gennemgå links mellem de enkelte sider på din hjemmeside, og de vil gennemgå links mellem hele hjemmesider.
For eksempel linker blogger til webshops for at styrke deres produkter og brand. Som er en meget markedsføringsstrategi for mange virksomheder.
Metabeskrivelser
En metabeskrivelse er et HTML-element, der giver en kort oversigt over en webside. En sides meta beskrivelse vises som en del af søgeuddraget på en søgemaskine som for eksempel Google.
Søgemaskiner viser mest metabeskrivelsen i søgeresultatlisten, når den søgte sætning er indeholdt i beskrivelsen. I eksemplet ovenfor ser du for eksempel, at ordet “gaver” står med fed skrift. Dette skyldes, at “gaver” var den søgte forespørgsel på.
Læs mere om metabeskrivelser.