Prissætte til den rigtige pris
Når du skal prissætte nye eller brugte produkter kan det være en lidt vanskelig proces, når man først står i det. Men prisfastsættelse et meget vigtigt element i parametermix og din evne til at skabe overskud af det solgte produkt.
Hvis dine priser er for høje, vil du hurtigt se at du brænder inde med dine produkter og at du sælger meget få af dem. Men hvis dine priser er for lave vil du sandsynligvis ikke tjene nok til at dække alle dine udgifter og derfor lave et godt overskud.
Der er en række faktorer, der påvirker, hvordan du skal prissætte produkter til videresalg. Overvejelser inkluderer:
- Produktomkostninger
- Overhead (løbende forretningsomkostninger)
- Konkurrence
- Distributionsmetode
- Løn
Hvis du prissætter din pris rigtigt vil du hurtigt se et godt og stabilt flow i dine ordre, da kunderne synes din pris er retfærdig og er svarende til den værdi som produktet har.
Men så snart din pris går under eller over vil du mødes med salgs modstand. Uanset om du sælger nye, brugte, tilpassede, modificerede eller samlerobjekter og genstande, skal du stadig dække det grundlæggende:
- Dine faste omkostninger
- Direkte omkostninger
- Indtægter og fortjeneste.
Den næste faktor, der påvirker produkt priserne, er direkte omkostninger forbundet med salg og levering af et produkt. Et eksempel på en direkte pris er engros omkostningerne for det, du sælger, inklusive produktets emballage.
Den tredje grundlæggende faktor, der påvirker prissætningen af produktet, er din løn og fortjeneste. Hvor meget du forventer at give dig selv i løn, og overskud er afkastet af din investering og belønningerne.
Prissætning af nye produkter til videresalg
Der er en række måder at prissætte nye produkter til videresalg. Den enkleste er generelt en cost-plus-tilgang, hvilket betyder, at du multiplicerer dine produktomkostninger med en markup faktor, såsom 100 procent. Hvis du betalte 50 kr. engros for en vare og anvendte en 100 procent markup, ville detailprisen (salgsprisen) være 100 kr og herefter plus moms.
Men det gælder i stor grad også om at se hvad dine konkurrenter tager for produktet, så du kan være konkurrencedygtig på prisen
Mulige steder at tjekke hvad prisen på dit produkt kan være:
- eBay og andre markedspladser for at undersøge priserne; især pricerunner kan hjælpe dig med at fortælle hvor du burde prissætte dig.
- Prøv “mystery shopping” i butikker og foretage prissammenligninger
- Ring til forhandlere og spørg hvor meget de opkræver for den type produkter, du vil sælge
- Spørg dine leverandører, grossister eller distributører, da de er en af de bedste kilder til ajourførte produktpriser.
Prissætning af brugte produkter til videresalg
Når du skal prissætte bruge ting, er det en god ide at bruge samme metode som at undersøge markedet for hvad prisen er værd. Her kan det være sider som DBA, Facebook markedetsplace som kan hjælpe dig i den rigtig prissættelse.
Du kan også få foretaget professionelle vurderinger af varer til højere priser for at hjælpe med at underbygge og understøtte din prisforlangende. Dette gælder især for ting som fast ejendom, biler, fine smykker, kunst, antikviteter og både.
Husk, at professionelle vurderinger og undersøgelser kan være ret dyre, og du bliver nødt til at indregne disse omkostninger, når du køber, og videregive omkostningerne ved salg.
Mange krammer og forhandlere har en måde at prissætte på. For eksempel, når varen er i perfekt stand, er varer prissat til 70 procent af dens nye pris, mens varer, der stadig er salgbare, men måske har kosmetiske fejl de er 30 procent af salgsprisen.
Nogle produkter bevarer imidlertid værdi bedre end andre, dette kommer and på produktet og levetiden.
For eksempel er brugte computere, tv, mobiler berygtede for at have dårlig videresalgsværdi på grund af hurtigt skiftende teknologi, mens brugte smykker har tendens til at holde deres værdi (eller endda stige i værdi).