Distribution

Indholdsfortegnelse

Hvad er en distributionsstrategi?

Hvad er distribution og hvordan bruger virksomhederne det til at nå ud til det helt rigtige kundesegment?

En distributionsstrategi er en strategi til formidling af varer eller tjenester til slutbrugeren. Implementering af den mest effektive distributionsmetode til din virksomhed er nøglen til at opnå salg og bevare kundeloyalitet. Nogle virksomheder vælger at bruge flere distributionsmetoder til at nå forskellige forbrugerbaser.

I sin kerne skal distributionsstrategien være baseret på købsadfærdstyper– hvordan køber den gennemsnitlige kunde? Hvordan kunne du som producent gøre indkøbsprocessen lettere? Læs mere om de forskellige forretningsmodeller indenfor distribution.

De 3 distributionsstrategier

  • Intensiv distribution
  • Eksklusive distribution
  • Selektiv distribution 

Intensiv distribution

Virksomhedens produkter placeres i så mange butikker som muligt, Målet med intensiv distribution er at få så mange til at sælge dit produkt som muligt. 

Produkter som er intensiv distribution, kræver typisk ikke en involveret købsbeslutning, hvor kunden undersøger, inden der foretages et køb. Snarere er disse varer rutinekøb der involverer meget minimal indsats for at sælge. Dagligvare er et godt eksempel på intensiv distribution.

Eksklusive distribution

Når producenter vælger eksklusive distribution, indgår de en aftale med en forhandler eller meget få, om kun at sælge deres produktet gennem dem.

Virksomheder kan også sælge varer direkte gennem deres egne butikker, hvilket er et andet eksempel på eksklusiv distribution. For eksempel kan kunder ikke købe en Lamborghini hvor som helst – de skal gå til en Lamborghini-forhandler for at købe nye luksusbiler.

Selektiv distribution

Selektiv distribution er en mellemliggende mulighed mellem intensiv og eksklusiv distribution. Med denne strategi distribueres produkter på mere end et sted, men ikke så mange som med en intensiv distributionsstrategi. 

For eksempel kan tøj fra forskellige mærker tilbydes selektivt. Et brand som Gucci kan vælge at distribuere sine varer til sine egne butikker ud over et par udvalgte storcentre. Her sorteres der mere i hvilke forhandlere der skal tilbyde produktet.

Scroll to Top