Hvad er C2C?
C2C ”Consumer to Consumerer”er en forretningsmodel som står for ”forbruger til forbruger” og er hvor forbruger handler mellem hinanden. Dette foregår ofte online.
- C2C er en forretningsmodel, hvor kunder køber varer fra andre kunder via en tredjeparts platform eller virksomhed.
- C2C platforme er en type forretningsmodel, der opstod med e-handelsteknologi og deleøkonomi.
- C2C kan sammenlignes med B2C og B2B forretningsmodeller.
- Virksomheder, der driver C2C-markedspladser, skal opretholde sikre platforme og kvalitetskontrol, ellers vil ønskelige købere og sælgere ikke bruge dem.
- Nogle C2C-virksomheder har problemer, såsom manglende kvalitetskontrol og betalingsgarantier
C2C står er en forretningsmodel, der fremmer handel mellem privatpersoner, normalt i et online miljø. C2C-virksomheder fungerer som mellemmænd for at fremme engagement og hjælpe forbrugere med at nå ud til et større publikum.
Eksempler på C2C
DBA. DBA er et af de største C2C platforme vi har i Danmark. Her tjener DBA penge på annoncer og reklamer, og er en velkendt og brugt portal for forbrugeren at bruge. Privatpersoner kan derfor interagere direkte med andre brugere.
eBay. eBay er et godt eksempel på en C2C-platform. Det omfatter fastpris- og auktionsgenstande og appellerer til kunder, der søger gode tilbud.
Airbnb. Airbnb giver brugeren mulighed for at leje deres bolig ud til andre brugere som for eksempel skal bruge en lejlighed eller værelse til ferie, overnatninger, forretninger mm. Og er en erstatning for at skulle leje sig ind på for eksempel hotelværelser.
Amazon. Amazon er både en B2C- og C2C-platform. Dens Amazon Marketplace fokuserer på tredjepartssælgere, der tilbyder nye og brugte varer. Salg på Amazon kræver oprettelse af en sælgerkonto, liste over produkter og forsendelse direkte til forbrugeren eller Amazon.
Hvad er fordelene ved C2C-modellen?
C2C-virksomheder og forbrugere nyder adskillige fordele ved forretningsmodellen.
- C2C har minimale omkostninger. Da C2C-platforme ikke behøver at levere produkter, er der minimale omkostninger involveret. Dette holder marginer højere for sælgere og lavere priser for købere.
- C2C er praktisk for sælgere. Sælgere nyder den bekvemmelighed, som C2C-markedspladser tilbyder. For eksempel, hvis nogen ønsker at sælge en samling af gamle bøger, behøver de ikke at beskæftige sig med besværet med at finde potentielle købere. I stedet kan de tilslutte sig en C2C-markedsplads og få adgang til mange potentielle købere.
- C2C er praktisk for købere. Købere finder også C2C-modellen bekvem. De behøver ikke at researche offline og køre rundt for at besøge butikker, der leder efter en vare, de ønsker. De kan få adgang til et C2C-websted og nemt søge efter selv svære at finde genstande.
Hvad er ulemperne ved C2C-modellen?
C2C-virksomheder skaber også udfordringer for brugeren.
- Kreditkortbetalinger kan være udfordrende . Kreditkorttransaktioner kan være vanskelige på nogle C2C-platforme. Nogle platforme understøtter eller er muligvis ikke i stand til at behandle kreditkort. Men muligheder som PayPal og Venmo afbøder disse udfordringer.
- Mangel på kvalitetskontrol . C2C-transaktioner kan mangle kvalitetskontrol. Da sælgerne er forbrugere, er der ofte ringe brug for dårligt fremstillede eller forkert fremstillede produkter. Fordi køberne også er forbrugere, kan betalingsgarantier være svære at håndhæve.
- C2C-platforme kan være sårbare over for svindel. C2C-platforme kan være fyldt med svindel, og det er desværre ofte at brugere oplever at overføre penge til en anden brugere for derfor aldrig at modtage den betalte vare. Det er derfor vigtigt at være på vagt når du handler med andre online. Det er godt at være kritisk når du skal indgå en handel med en anden privat person. Hvis du oplever svindel, skal du altid kontakte politiet, også selvom du kan synes det kan virke ligegyldigt. Jo flere der anmelder en svindler jo større chance er der for at vedkommende bliver dømt og på den måde kan du få dine tabte penge tilbage igen.