Hvad er en metabeskrivelse?
Hvad er en metabeskrivelse? og hvordan skal du prioritere det? og hvor lang skal en metabeskrivelse være?
En metabeskrivelse er et stykke HTML-kode, der kort beskriver, hvad en webside handler om. Denne beskrivelse vises under titlen og URL’en på din side, som den vises i søgemaskinens resultater. For at forblive synlig i Google, bør din metabeskrivelse opbevares et sted mellem 140-160 tegn. Glem endelig ikke at bruge dit søgeord i din metabeskrivelse.
Hvorfor er metabeskrivelse vigtig?
Meta description forbedrer hjemmesidens tilstedeværelse i søgeresultaterne. Der er 2 hovedårsager til, at hver side bør have en korrekt optimeret metabeskrivelse:
- Det hjælper brugerne med at forstå, hvad din side handler om
- Det kan øge din klikrate
Meta beskrivelse længde – Gør det SEO-venligt
For at lokke brugere til at klikke på dit link, er der flere elementer du kan gøre:
- Sigt efter omkring 1-2 sætninger (140-160 tegn)
- Inkluder dit søgeord i din metabeskrivelse
- Tilføj en ’’Call to Acion’’ for at få flere til at klikke på dit website
- Undgå at bruge de samme metabeskrivelser
- Gør det meningsfuldt og beskrivende, så det matcher dit indhold
Metabeskrivelse på Google
Desværre er der ingen garanti for, at Google viser den metabeskrivelse , du har skrevet. Men da der er en chance for det, er det altid umagen værd at tilføje det til dit indlæg eller din side.
Søgemaskinerne siger, at der ikke er nogen direkte SEO -fordel ved metabeskrivelsen – de bruger den ikke i deres rangeringsalgoritme. Men der er en indirekte fordel: Google bruger click-through-rate (CTR) som en måde at finde ud af, om du er et godt resultat.
Hvis flere klikker på dit resultat, anser Google dig for at være et godt resultat og vil – baseret på din position – rykke dig op på ranglisten. Derfor er det så vigtigt at optimere din metabeskrivelse.