Hvad betyder lokal SEO?
Lokal SEO er en søgemaskineoptimeringsstrategi (SEO), der hjælper din virksomhed med at blive mere synlig i lokale søgeresultater på Google.
Hvis du for eksempel er på arbejde og ønsker at få en pizza leveret til frokost, viser google “pizzalevering” som er en liste over steder i nærheden af dit kontor men hvis du sidder derhjemme, vil der højst sandsynligt komme andre pizzarestauranter frem. Hvis du gerne vil vide mere om hvad SEO er, kan du læse mere om det lige her.
Hvordan virker lokal SEO?
Lokal SEO fungerer som “normal” Google-søgning. Når nogen foretager en søgning, scanner Google sit indeks for at give dig de bedste resultater for din pågældende forespørgsel.
Det, der gør lokal SEO unik, er, at Google bruger et andet sæt af rangeringsfaktorer til at rangere de lokale søgeresultater.
Faktisk har lokal SEO et sæt unikke rangeringssignaler, herunder nogle eksempler:
- Det sted, som personen søger fra
- Tilstedeværelse af Google My Business-fortegnelse
- Nøgleord brugt i Google My Business-profilen
- Online Google anmeldelser
- Antal “check-in” på det pågældende sted
- Delinger på sociale medier
- Google Maps-stjernebedømmelse for den pågældende virksomhed
Fordele ved lokal SEO
Der er flere ubestridelige fordele ved at have en lokal SEO-strategi. Den første fordel, som de fleste tænker og ønsker, er øget trafik, men der er mange flere frynsegoder, der kan drive din virksomheds vækst.
Nogle af fordelene ved lokal SEO inkluderer
- Øget organisk trafik.
- Mere relevant trafik.
- Reducerede annonceomkostninger.
- Højere hjemmesideautoritet.
- Flere kundeanmeldelser.
- Øget brandbevidsthed og tillid.
- Flere lokaliserede backlinks.
- Forbedrede sociale signaler.
- Bedre hjemmesideoplevelse for brugerne.
- Mere relevant data at analysere.
Hvad er Google My Business?
Google Business Profil er en gratis virksomhedsfortegnelse fra Google. Det giver dig mulighed for at give detaljer og billeder af din virksomhed, herunder din placering, tjenester og produkter.
Oprettelse af denne gratis profil er en fantastisk måde at øge din synlighed på tværs af Google-tjenester. Oplysninger fra din Google-virksomhedsprofil kan blive vist i Google Søgning, Google Maps og Google Shopping.
Google My Business omfatter virksomheder med en fysisk placering (som en restaurant eller butik) og virksomheder, der leverer tjenester ved at mødes med kunder andre steder (f.eks. konsulenter eller blikkenslagere).
Google My Business-fortegnelse viser søgende, hvor og hvordan de kan besøge din virksomhed. En Google Business Profil forbedrer også din lokale SEO. Især er der større sandsynlighed for, at en fortegnelse for en lokal virksomhed vises, når folk søger efter en virksomhed i nærheden ved hjælp af Google Maps.
Læs mere om hvordan du opretter en Google My Business profil og start din lokale SEO-synlighed allerede i dag.
Har din virksomhed brug for en lokal SEO-strategi?
For det første er det ikke alle virksomheder, der har brug for en lokal SEO-strategi. Kun virksomheder, der betjener en bestemt geografisk placering (eller flere), skal rangere i lokale søgninger efter de keywords, potentielle kunder søger efter i deres område.
Google tager mange forskellige lokale søgerangeringssignaler i betragtning, når de bestemmer, hvordan et websted skal rangerer.
Læs om din virksomhed burde fokusere på Google Ads eller SEO
Komme i gang med lokal SEO
Mange stiller sig selv det spørgsmål om de selv kan gå i gang med lokal SEO. Svaret er ja selvfølgelig kan du det. Der er meget du skal sætte dig ind i, og hvis du ikke har kendskab til SEO, kan det kun anbefales at du dykker ned i SEO-universet.
Du kan også finde en SEO-konsulent som har stor erfaring i at hjælpe med lokal SEO. Ulempen er at der er økonomiske udgifter ved at få hjælp af et bureau, men her kan fordelen at du kan bruge din tid på at drive din virksomhed. Men hvis du sætter dig for at gøre det selv, kan du helt sikkert også det.