Analyse af hjemmeside

Indholdsfortegnelse

Analyse af hjemmeside

Når man som virksomhed i dag har en onlineshop, er det ikke nok kun at have en flot og stilet hjemmeside. For at være konkurrencedygtig er der vigtigt at man når hele vejen rundt om en analyse af hjemmesiden. Du kan også læse guiden om hjemmesideanalyse her. 

Her er de vigtigste elementer når du skal lave en analyse af din hemmeside er:

  • Organisk trafik
  • Nem kunderejse
  • Hurtig hjemmeside
  • Søgeoptimering (SEO)
  • Indblik i konkurrenternes hjemmeside
  • Nemt og simpelt for kunderne at navigere rundt i.
  • Mobilvenlig

Organisk trafik

Hvis ikke brugeren kender til din hjemmeside endnu, er det vigtigt at være synlig på Google så du nemt kan findes på Google. Jo flere sider du rangerer højere på, jo mere valid synes Google din side er, og derfor giver det en bedre SEO-score til hele din hjemmeside. Men den organiske trafik skal der arbejdes for, og derefter kræver den tålmodighed, men er ikke noget en webshop må glemme at gøre. Den første kunderejse for nye kunder starter som ofte på Google, og her formoder ikke alle at fange den organiske trafik som de burde.

Nogle forslag til hvordan du kan styrke din organisk trafik.

  • Mere tekst på forside
  • Kategoribeskrivelser
  • Blog indlæg
  • Link Building
  • Navngive billeder
  • Rette din URL
  • H1 og H2 overskrifter
  • Søgeordet i fokus
  • Gode og fangende overskrifter

Hurtig hjemmeside

Mange undersøgelser har efterhånden vist at for lang ventetid kan koste dig mange besøgende da brugerne simpelthen mister tålmodigheden. Brug gratis værktøjer som Google PageSpeed til at hjælpe med at styrke din hjemmeside hastighed.

Kunderejse

Dine kunder har flere rejser alt afhængig om de er nye eller gamle kunde.  Når du er ny kunde og ikke har bekendtskab med en virksomhed er det mest sandsynligt at du starter på Google. 

Hvis din branche i forvejen er i red ocean er det især vigtigt at give den nemmeste og bedste kunderejse og kundeoplevelse. For du kan være sikker på dine største konkurrenter har fingeren på pulsen når det kommer til at analysere en kunderejse.  

Derfor er det også vigtigt at have en god kundeservice. Mange online virksomheder er chat, telefontid og mail. På den måde kan kunden nemt få fat i virksomheden. 

Mobilvenlig

Vi hører tit om hvordan vi skal lave vores hjemmesider efter mobilen og ikke computeren, især fordi så mange køber over mobilen. Her er det vigtigt at kigge på dine data og se hvad de siger om dine kunder også designe din hjemmeside derefter. Nogle virksomheder har 50/50, nogle har flere på computer. 

Men mange oplever at de fleste bruger deres mobiler. Derfor skal du være skarp på alle enheder.

Artikler som har relevans til en analyse af din hjemmeside

Scroll to Top