Brand Building – Sådan bygger du det stærkeste brand

Indholdsfortegnelse

Hvad er et brand? og hvorfor er Brand Building vigtigt?

Et brand er et navn, udtryk, tegn, symbol eller design eller en kombination af dem, der har til formål at identificere varer eller tjenesteydelser fra en sælger eller gruppe af sælgere og adskille dem fra konkurrenternes

Branding er processen med at give en mening til en specifik organisation, virksomhed, produkter eller tjenester ved at skabe og forme et brand i forbrugernes sind. 

Det er en strategi designet af organisationer for at hjælpe folk med hurtigt at identificere og opleve deres brand, og give dem en grund til at vælge deres produkter frem for konkurrencens, ved at præcisere, hvad netop dette mærke er og ikke er.

Målet er at tiltrække og fastholde loyale kunder og andre interessenter ved at levere et produkt, der altid er i overensstemmelse med det, brandet lover. Et godt brandsymbol skal gerne efterlade et mentalt billede af brandets identitet.

Som Amazons grundlægger Jeff Bezos  med rette sagde:  “Dit brand er, hvad andre mennesker siger om dig, når du ikke er i rummet. 

Hvad er vigtigt ved brand Building?

Det er vigtigt at have din mavefornemmelse med dig så du ikke gør noget du ikke kan genkende dig selv i. Der er mange måder at bygge sit brand på. 

Nogle kan godt lide at stå i spidsen og være ansigtet ud af til, hvorimod andre ikke er så vilde med den del. 

Der er mange måder at brande sin virksomhed på, og det kan gøres på mange måder, også uden at du selv behøver stå i rampelyset af det.

Bliv ekspert

Lær dit marked at kende, og hvilke kunder du gerne vil tilbyde en tjeneste til. Bliv ekspert i din branche for Som Koltin udtrykte det: “Hvem laver Flest penge – hjertekirurgen eller den praktiserende læge?”

Hav tålmodighed

Brandbygning er ikke som salg. Der er ikke et kortsigtet mål . Faktisk er brand building en strategisk proces, og det kan derfor tage årtier for at give det resultat, som virksomheden ønsker. 

Udnyt de sociale medier.

Når du skal opbygge dit personlige brand, er du nødt til at blive ved med at styrke dine værdier og færdigheder ved at påtage dig nye roller og opgaver, der vil give dig mere eksponering.

Alternativt kan du bruge salgsfremmende kanaler, blogs, fora og sociale medier til at skabe en stemme til dit personlige eller forretningsmæssige brand.

Når du bygger dit brand, bør du også bestræbe dig på at udvikle brandpersonlighed (hvad folk ved, tænker og siger om dig). 

Det er det, der driver eller motiverer folk til at identificere sig med og engagere sig i dit brand. Sandheden er; hvis du udfører dine brand building strategier konsekvent, så vil du nemt etablere et mønster, der for altid vil være forbundet med dit brand navn.

Er hjemmesiden hurtig og præsentabel?

Kendte og store brands har superhurtige hjemmesider, og det er det, der adskiller dem fra mindre virksomhedssider. Webstedets hastighed er ofte det første indtryk i hovedet på den besøgende/kundeemne på webstedet, og det skal være hurtigt. Folk foretrækker, at websteder indlæses hurtigt, ellers vil de opgive det. 

  • 47 % af forbrugerne forventer, at en webside indlæses på 2 sekunder eller mindre.
  • 40 % af folk forlader et websted, der tager mere end 3 sekunder at indlæse.
  • En forsinkelse på 1 sekund i sidesvar kan resultere i en reduktion på 7 % i konverteringer.

Hvad med logoet?

Farve øger  brandgenkendelsen med op til 80 %  – hvilket betyder, at dit brand skal have et farverigt, kraftfuldt og mindeværdigt logo. Farverne i dit logo bør være anderledes end dine konkurrenter. Husk at nogle farver har en positiv indflydelse på forbrugeren. Det kan være værd at overveje.

De tre elementer 

Brand Building består i at skabe værdi for forbrugerne, nemlig hvordan forbrugerne føler, tænker og kender dit brand. Der er tre populære elementer

  • Produktbrand: Et fysisk produkt er et produktbrand. Brandbuilding er at sikre et produkt af god kvalitet til kunden sammen med god brandsynlighed, emballage, garanti osv. Alt dette hjælper kumulativt til brandopbygningen. Eksempel på produktmærker er Hummel, Gucci osv.
  • ServicebrandEt uhåndgribeligt tilbud er et servicebrand som telefonservice, e-handel osv. I dette tilfælde er brand building mest afhængig af den oplevelse, som en kunde får. 
  • Detailbrand: Detailvaremærker er en kombination af service og produkt, dvs. produkter sælges gennem et servicetilbud. Derfor skal brandbuilding sikre god kundeoplevelse samt produkter af høj kvalitet. 

Eksempler på brands som er gode til branding

Starbucks

Deres succes tilskrives reel kundeoplevelse omkring kaffeforbrug. Der er lagt vægt på klassisk design, hyggelig atmosfære, speciallavet kaffe, venligt personale og hurtig service.

IKEA

De ved præcis, hvad folk har brug for i den moderne verden, og det er lav pris, bæredygtighed, form, funktion og kvalitet i et. Som et af verdens mest anerkendte brands fandt de en måde at levere det på og vise evnen til at forstå deres internationale kunders behov. De skræddersyer og tilpasser deres brand efter det land som de har lokation i.  

Coca-Cola

Når vi snakker om stærke brands, er det en selvfølge at et så stort og anerkendt brand som dette skal med. De er veteraner i denne branche, og de har vist os, hvordan ensartet kvalitet og fremragende marketingstrategier kan holde et og samme produkt på tronen i årtier.

Læs mere om branding her

Scroll to Top