Hvad er social selling?
Social selling er at bruge et brands sociale mediekanaler til at forbinde med kunder, og udvikle en forbindelse med dem og engagere sig med potentielle kunder. Taktikken kan hjælpe virksomheder med at nå deres salgsmål.
Tænk på social selling som moderne relationsopbygning. Aktiv forbindelse med potentielle kunder på sociale medier kan hjælpe dig med at være det første brand, som en kunde overvejer, når de er klar til at foretage et køb. Og det kan erstatte forældede relations opbygnings- og salgsteknikker som cold calling!
Der findes flere modeller gode modeller til at vælge den rette målgruppe som for eksempel SMUK-modellen. Du kan også altid bruge en SMART-modellen som er god til at hjælpe med en god målsætning i din virksomhed
Hvad social selling ikke er
Social selling handler bestemt ikke om at bombardere folk med uopfordrede tweets og DM’er. Det er spam.
Socialt salg handler ikke kun om at tilføje nye kontakter til din liste. Det handler om at gøre disse interaktioner meningsfulde og præsentere dit brand som havende en løsning på et problem. Når du gør det, er der større sandsynlighed for, at du opbygger tillid og loyalitet.
Men der er ingen tvivl om, at B2B markedsføring på sociale medier er vanskelig. Dette gælder især, hvis du har at gøre med, hvad der kan virke som et “kedeligt” eller teknisk produkt.
Angiv mål for B2B markedsføring på sociale medier
Virksomheder i alle former og størrelser bør fokusere på at sætte mål, men det er især vigtigt for B2B-virksomheder.
Konkurrencen er trods alt hård, og der er så mange marketingkanaler at arbejde med. Men du skal ikke være på sociale medier “bare fordi.”
Social selling virker
Ifølge LinkedIn Sales Solutions interne data:
- Virksomheder, der er førende inden for det sociale salgsområde, skaber 45 % flere salgsmuligheder end mærker med et lavt socialt salgsindeks.
- Virksomheder, der prioriterer socialt salg, har 51 % større sandsynlighed for at nå deres salgskvoter.
- 78 % af virksomheder, der bruger social selling, sælger mere end virksomheder, der ikke bruger sociale medier.
I betragtning af det store antal mennesker, der i øjeblikket bruger sociale medier, er potentialet for brands til at skabe sociale salg enormt:
- 4,2 milliarder mennesker verden over er aktive på sociale medier.
- Sociale medieplatforme fik 490 millioner brugere alene i 2020.
- Det er en stigning på 13,2 % – 2019 oplevede en vækstrate på 7,2
- 200 millioner Instagram-brugere besøger en profil mindst én gang om dagen, og 81% af Instagram-brugere undersøger produkter og tjenester på platformen.
70 % af YouTube- brugere har købt et brands produkt efter at have set det på YouTube.
96 % af B2B-indholdsmarkedsførere bruger LinkedIn til organisk markedsføring. Facebook er den næstmest populære platform, som bruges af 82 % af B2B-indholdsmarkedsførere.
En virksomhed bør prioritere sin B2B content sådan her:
- Skabe brand awareness (86 %)
- Uddanne dine besøgende (79 %)
- Opbygning af troværdighed og tillid (75 %)
Skabe brand awareness
Du skal fortælle folk at du eksisterer.
Din virksomhed skal præcisere, hvem i er, hvad der adskiller jer fra konkurrenter, og hvad i værdsætter som virksomhed. Sociale medier er det perfekte sted at få det til at ske, og giver et sted til at promovere din virksomhed.
Uddanne og guide dine besøgende
Faktum: B2B-køberens rejse involverer mere end blot at besøge et websted eller tjekke en prisside. Et overvældende antal B2B-købere laver uafhængig research og ønsker at sikre, at de virksomheder, de støtter, er troværdige.
Den bedste måde at cementere din troværdighed på er måske ved at undervise dine besøgende. Fra blogindlæg og e-bøger til førstehåndsrapporter og how-to-videoer, enhver B2B social marketingstrategi bør centrere sig om handlingsegnet, pædagogisk indhold.
Nicehair har længe skabt videoer hvor de fortæller deres brugere hvordan de bruger deres produkter. På den måde har de skabt en troværdig og personlig interaktion med deres følgere.
Opbygning af tillid
Med så megen konkurrence blandt B2B-brands er alt, hvad du kan gøre for at opbygge tillid og bevise din virksomheds værd, et plus.
Udtalelser, positive anmeldelser og anerkendelser (tænk: priser, kundemilepæle) er alle ideelle til deling og kan gøre præcis det. Der er uden tvivl ikke noget bedre sted at både samle og promovere sociale beviser end, ja, sociale medier.
Medarbejdere
Ligesom du bør prøve at lade kunderne tale om dit brand, det samme gælder for dine medarbejdere.
Hvem er bedre til at fremhæve din virksomheds menneskelige side end de mennesker, der arbejder der?
Medarbejdere kan hjælpe med at forstærke og komplimentere din brandstemme med en smule personlighed, alt imens de viser din virksomheds kultur.
Eksisterende kunder
Brug denne liste til at holde tæt øje med dine eksisterende kunder og se efter muligheder for at svare på – eller like – deres tweets. Dette vil hjælpe dig med at holde dit brand på deres radar.
Overdriv det dog ikke. Vær sikker på, at dine interaktioner med kunder er meningsfulde: Synes kun om tweets, som du virkelig kan lide, og kommenter kun, når du har noget værdifuldt at sige. Og sørg for at forblive relevant – dine kunder har ikke brug for, at dit brand interagerer med personlige opdateringer