Konsumentenhed

Indholdsfortegnelse

Konsumentenhed betydning?

Konsumentenhed er en person eller organisation som teknisk, fysisk og ikke mindst økonomisk kan bruge produktet.

Ordet konsumentenheden dækker både B2B og B2C markederne.

Men konsumentheden skal have fysisk og teknisk råd til at købe produktet. Det er ikke alle brugere som har de rette midler til at købe og anvende produktet. Dette er en del af SMP-modellen, hvor der skal fastlægges en brugere.

Konsumentenhed eksempel

Konsumentenhedens primære brugere for badetøj er folk der vil ud at svømme og bade

Høreapparat – alle i Danmark med nedsat hørelse

Konsumenthed i 3 elementer

Teknisk: Brugeren skal have B kørekort for at få lastbil kørekort

Fysisk: Brugeren skal være sund og rask for at køre lastbilen

Økonomi: Brugeren skal selv have råd til at købe kortet

Det er nu at konsumenthederne deles op i segmenter.

Forretningsmodeller

Konsumentheder er en del af SMP-modellen og derfor giver god mening at bruge sammen med den. Men der er flere måder at finde målgrupper og segmenteringer på. En af de populære modeller til segmentering er den model som hedder SMUK-model som også kommer ind på hvad en segmentering egentlig er.

Segmentering er nemlig ikke det samme som en målgruppe. En målgruppe kan med fordel udarbejdes efter parametermix, som også er kendt for de 4,per og 7’per.

Scroll to Top