SMP-modellen
Denne model bruges til at fastlægge en korrekt markedsførings strategi når det kommer til segmentering og målgruppe. SMP-modellen er opdelt i 10 faser af 3 elementer, og kan både bruges til B2B og B2C markeder.
Du kan se hvad segmentering betyder i SMUK-modellen.
Du kan også læse mere om målgruppevalg i marketing mix her.
SMP modellens indhold:
Segmentering
- Konsumentenhed (læs mere her)
- Markedsanalyse
- Opstilling af segmenteringskriterier
- Segmentering profiler
Målgruppevalg
- Vurdering af segmenter
- Målgruppevalg
- Målgruppe strategi
Positionering
- Differentiering
- Positioneringsprocessen
- Branding
Segmentering
Det er når en person eller organisation som teknisk, fysisk og ikke mindst økonomisk kan bruge produktet.
Markedsanalyse
Når konsumentheden er fundet, er næste step en analyse af markedet, her er det kundernes købsadfærd.
Segmenteringskriterier
Her inddeles konsumentenhederne i et marked i operationelle segmenter.
Målgruppevalg
Vurdering af segmenter
For bedst at kunne vurdere og finde segmenter, anbefales du at bruge den model der hedder SMUK-model, som er den bedste model til at vælge segmenter. Modellen arbejder nemlig rigtig godt sammen med SMP-modellen.
Målgruppevalg
Når du har arbejdet med din SMUK-model og fundet de enkle segmenter, arbejdes der videre med dem og findes en eller flere segmenter som målgruppe.
Målgruppe strategi
Ved hjælp af marketing mix skal der nu findes en målgruppe strategi.
Positionering
Differentiering
Det vigtigt som virksomhed at kunne differentiere sig fra konkurrenterne, og det gælder om at markedsføre sig korrekt og nå en høj popularitet hos kunderne. Her kan en virksomhed bruge de 7 p’er til at nå en høj service og differentiering.
Positioneringsprocessen
Her gælder det om at få virksomhedens budskab ud igennem deres brand og produkt, så brugeren associerer produktet og brandet med forskellige lejligheder. Det kan være brugeren tænker på virksomheden når de skal have nye dyner (JYSK), fordi de har formodet at skabe et godt budskab.
Branding
Branding er en markedsføringsstrategi hvor en virksomhed opretter et navn, symbol eller design, der let kan associeredes med virksomheden. Dette hjælper brugerne med at identificere et produkt og skelne det fra andre produkter og tjenester på markedet.
