Branding

Indholdsfortegnelse

Hvad er branding?

Branding er vigtigt, også fordi det ikke kun er det, der gør et indtryk på forbrugerne, men det giver dine kunder mulighed for at vide, hvad de kan forvente af din virksomhed. På denne måde kan dine kunder skelne dit brand fra andre konkurrenter da de ved hvad du tilbyder.

Eksempler:

  • Reklame
  • Logo
  • Budskab
  • Mission, vision og værdier
  • Slogan
  • Kundeservice
  • Omdømme

Et brand er et identificerende symbol, mærke, logo, navn, ord og / eller sætning, som virksomheder bruger til at skelne deres produkt fra andre.

For at illustrere definitionen af et produkt og den rolle, det indtager i definitionen af branding, bruger vi eksemplet med vand:

Vand er en gratis ressource, som ethvert menneske har brug for til at kunne overleve. Alligevel blev det et produkt den dag da virksomheder begyndte at markedsføre det, for eksempel ved at sælge mineralvand i glas og plastflasker.

Virksomheder bliver meget tæt forbundet med deres brand, hvis ikke synonymt med deres brand. Jo mere mærket er værd, jo højere brandkapital, siges det at have.

Brand kompas

Brandkompasset er et resumé af de mest grundlæggende sandheder om dit brand. Det er resultatet af arbejdet i brandstrategifasen, herunder forskning og positionering. Et brandkompas viser den retning dit brand er på ved hen imod, og hvorfor. 

Kompasset består af fem dele:

  • Purpose / Formål
  • Vision
  • Mission
  • værdier og strategiske mål

At opbygge et brand

Et brand skal være gennemtænk og ligetil uanset om virksomheden sælger B2B eller B2C, så skal virksomheden kunne afspejles sig i dens logo, budskab eller slogan. Ofte indeholder et firmalogo den besked, slogan eller det produkt, virksomheden tilbyder. 

Et brand skal være mindeværdigt og tiltalende for forbrugeren, og produkt, virksomhed og brand skal gerne være noget kunderne kan forbinde med hinanden.

Hvis det gøres rigtigt, resulterer et brand i en stigning i salget for ikke kun det specifikke produkt, der sælges, men også for andre produkter, der sælges af det samme firma. 

Et godt brand skaber tillid til forbrugeren, og efter at have haft en god oplevelse med et produkt er det mere sandsynligt, at forbrugeren prøver et andet produkt relateret til det samme brand. Dette fænomen kaldes ofte brand loyalitet. (at være tro imod et navn/virksomhed)

Emballage branding

Mange forbrugere er i dag meget bevidste og opmærksomme på emballage og om virksomheden har en sund og bæredygtig tankegang til deres produkter. Derfor kan produkter som indeholder emballage som ikke er genanvendeligt eller nedbrydeligt noget kunderne vil vælge fra på den bekostning.

Når forbrugeren køber dyre produkter, kan emballage den kommer i have meget at sige, da det for nogle produkter og kunder kan være en del af varens værdi.

Cocio har fået kritik for ikke at have pant på deres emballage og nogle forbrugere har valgt dem fra på denne bekostning.

Husk at sætte pris på dine loyale kunder

Noget så simpelt som at sige tak til dine loyale kunder kan gå langt med at styrke dit image. Vis taknemmelighed ved at køre specielle loyalitetsprogrammer eller kampagner, tilbyde gratis gaver eller forlænge rabatter. Det er en sikker måde at opbygge langsigtede relationer med dine kunder og styrke dit brand.

Kunder kan blive skuffet hvis ikke en virksomhed ikke viser dem taknemlighed, især hvis virksomheden kun belønner nye kunder. 

Hvad er brand awareness

Brand awareness henvender sig til forbrugernes fortrolighed med et bestemt produkt eller en bestemt tjeneste / ydelse.

En brand awareness-kampagne sørger for at gøre offentligheden fortrolig med et nyt eller revideret produkt og skelne det fra konkurrencen.

Sociale medier er blevet et vigtigt nyt værktøj inden for markedsføring af brand awareness

Scroll to Top