Hvad er green marketing?

Indholdsfortegnelse

Hvad er green marketing?

Hvad er green marketing eller grøn markedsføring egentlig? 

Grøn markedsføring er et relativt nyt koncept, som omhandler promovering af produkter og tjenester, der er mest bæredygtige. 

Det involverer udvikling, fremstilling, promovering, distribution, forbrug og bortskaffelse af produkter og tjenester på en bæredygtig måde, så der påføres mindst mulig skade for vores natur. Konceptet er vigtigt for vores miljø og derfor også et koncept som allerede er blevet populært.

Hvorfor er green marketing vigtigt?

Vores planet står over for en masse trusler såsom luft- og vandforurening, madspild, plastikforurening og skovrydning. Kemikalier fremstillet af fabrikker kan findes overalt, og derfor overvejer mange virksomheder at producere deres varer på en mere miljøvenlig måde. 

Desuden er niveauet af økologisk bevidsthed blandt forbrugerne stigende, og folk er ivrige efter at købe miljøvenlige produkter på trods af deres højere priser.

  • Bæredygtige produkter: Virksomheder udvikler og markedsfører produkter, der er fremstillet med en lavere negativ påvirkning på miljøet. Dette kan omfatte genbrugsmaterialer, energieffektivitet, reduktion af affald og brug af miljøvenlige ressourcer.
  • Miljøvenlige produktionsmetoder: Virksomheder fremhæver deres bæredygtige produktionsprocesser og beskyttelsen af naturressourcer som en del af deres markedsføring.
  • Certificeringer og miljømærker: Nogle produkter og tjenester opnår miljømærker og certificeringer (f.eks. Energy Star, økologisk certificering, Fair Trade), som viser, at de opfylder specifikke miljøstandarder.
  • Ansvarlighed og gennemsigtighed: Virksomheder, der praktiserer green marketing, forventes at være ansvarlige og gennemsigtige med hensyn til deres bæredygtighedsindsats og miljøpåvirkning.

Eksempel på green marketing

Starbucks bliver ofte nævnt som førende indenfor grøn markedsføring. Virksomheden har de seneste år investeret massivt i forskellige sociale og miljømæssige tiltag. 

For eksempel rapporterede Starbucks i en rapport fra 2018, at de havde forpligtet over 140 millioner dollars til udvikling af vedvarende energikilder.

Starbucks er den største kaffehuskæde i verden med lokationer i mere end 70 lande. Det fremmer bæredygtige metoder til at dyrke kaffe. Virksomheden køber nok vedvarende energi til at drive alle sine virksomhedsdrevne butikker i hele Nordamerika og Storbritannien.

Green marketing i marketingmix

De fire P’er i det et grønt marketingmix kan se således ud:

  • Product: Produkterne skal designes og udvikles på en sådan måde, at de bruger færre ressourcer og er forureningsfrie, plus at de ikke indeholder noget giftigt stof, hvis brug kan være skadeligt. 
  • Price: I Green marketing spiller prisen en fremtrædende rolle, da kunderne kun kommer til at betale merprisen, når der er den opfattelse, at de vil få produkter af høj kvalitet med hensyn til design, ydeevne, appel, smag, eller noget andet.
  • Promovering: Grøn annoncering kan udføres på flere måder, dvs. der kan være annoncer, der viser sammenhængen mellem produktet og miljøet, eller annoncer, der fremmer en grøn og økologisk livsstil, eller annoncer, der viser et virksomhedsbillede af miljøansvar.
  • Place: Det er vigtigt at markedsføre produkterne de rigtige steder som masser til konceptet.

Hvad er greenwashing

Greenwashing er, når en virksomhed fremsætter påstande om sine positive miljømæssige bestræbelser, men vildleder offentligheden om dem, eller direkte lyver. 

Hvis en virksomheds grønne markedsføringsaktiviteter viser sig at være falske, kan virksomheden blive ramt af hårde straffe og dårlig presse.

At bruge grøn markedsføring uden at have grøn praksis er kendt som greenwashing.

Relaterede artikler til green marketing

Scroll to Top