Skydeskivemodellen

Indholdsfortegnelse

Hvad er skydeskivemodellen?

Skydeskivemodellen bruges til konkurrentanalyse af produkter. Modellen er inddelt i fire kategorier som bevæger sig fra snæver til bred konkurrence. Modellen kan bruges til at benchmark sin virksomhed og dens produkter op imod konkurrenterne.

De fire kategorier i skydeskivemodellen er: 

  • Samme produkt til samme målgruppe
  • Samme produktkategori
  • Samme basale behov dækkes
  • Alle produkter

Samme produkt til samme målgruppe

Her er der ofte direkte ”Brand Competition” som er konkurrence på det samme produkt til samme pris, og til den samme målgruppe. Virksomheden vil være i en snæver konkurrence.

Et eksempel kan være Coca-Cola og Pepsi som i mange år har kæmpet om den samme målgruppe. Apple og Samsung er også et andet eksempel.

Samme produktkategori 

Her tilbyder virksomhederne de samme produkter men til forskellige priser og er derfor ikke i en direkte konkurrence. Her er det nemlig oftest prisen som er det afgørende element for det enkle brand.

Samme basale behov dækkes

Det er ikke det samme produkt som er i konkurrence med hinanden men konkurrencen om at dække et behov. Her kan tog, busser, flyselskaber eller sider som GoMore være konkurrenter. Her gælder det om at nå frem til en udvalgt destination. Se eventuelt på Maslows behovspyramide 

Alle produkter

Her har virksomheden valgt alle som sine konkurrenter, også selvom de dækker forskellige behov hos forbrugeren.

Måder at overgå konkurrenterne når i sælger de samme produkter

Hvis du som virksomhed er i direkte konkurrence med konkurrenterne, vil du gerne differentiere dig fra markedet og konkurrenterne. Skydeskivemodellen kan netop bruges til at finde måder at differentiere sig fra de andre konkurrenter på markedet.

Brand – Brand awareness gør at forbrugeren kan skille dit brand fra konkurrenternes. Dit brand kommunikeres gennem farverne på dit logo, designet af din hjemmeside, Sociale medier og omtale. Skab et tillidsfuldt og loyalt brandimage. Sørg eventuelt også for at få gode hyleplader i supermarkedet, så kunderne nemt kan fristes til at fortrække dit produkt fremfor konkurrenten som tilbyder det samme produkt til samme målgruppe.

Medarbejder – Hvis du skaber et sundt miljø i din organisation, vil det afspejle sig i din virksomheds serviceniveau og arbejdsindsats. Glade og tilfredse medarbejdere vil yde mere for virksomheden, og på den måde kan du overgå din konkurrenter i en stærk og harmonisk organisation.

Kend din målgruppe – Ved at kende dine kunder – deres økonomi – deres behov og deres problemstillinger kan du tilpasse dine produkter til at opfylde deres krav mere effektivt. 

Ved at arbejde på din brugeroplevelse, levere god kundeservice og forstå præcis, hvad dine kunder ønsker, kan du overgå dine konkurrenter og derfor vinde på andre elementer end produktet. En model til at finde den helt rigtige målgruppe kan være SMUK-modellen som deler kunderne op i segmenter.

Følg med teknologien og udviklingen – Som virksomhed gælder det om at have fingeren på pulsen og følge med i udviklingen på markedet og derfor kan være i førersædet når det kommer til eventuelle nye videreudviklinger af produktet. På den måde kan du som virksomhed også bevæge dig fra et element til et andet på skydeskivemodellen. Sørg altid for at have styr på dit parametermix.

Scroll to Top