Kommission

Hvad er Kommission?

Kommission refererer til den kompensation, der betales til en medarbejder efter at have afsluttet en opgave, som ofte er at sælge et bestemt antal produkter eller tjenester til en kunde.

Konkurrencen er hård og at sælge produkter eller tjenester er udfordrende for mange virksomheder, derfor tilbyder arbejdsgivere en kommission for at motivere deres medarbejdere og gøre dem mere produktive og generere mere salg og tiltrække kunder.

Salgs- og marketingjob i mange brancher, såsom biler og ejendomme, tilbyder generelt provisionsbaseret kompensation. 

Det kan være en del af lønnen for en medarbejder eller en særskilt form for indkomst, der betales efter en anden tidsplan. 

Det beregnes ud fra en procentdel af det samlede salg. Det betyder, at jo flere produkter eller tjenester en medarbejder kan sælge, jo højere løn modtager medarbejderen.

Hvordan fungerer kommissioner

Virksomheder varierer i måden, de fastsætter og betaler provision på. Den ene måde er flat commission på dansk kaldet den flade provision. hvor medarbejderen får en sats eller en procentdel på ethvert salg, han eller hun foretager. Den anden måde er ramped commission, hvor procentdelen stiger, når medarbejderen genererer mere salg eller når højere mål.

Når du accepterer et job med provisionsbaseret løn, skal du sørge for at forstå processen, der er involveret i beregningen af beløbet. Husk, at flere faktorer kan påvirke din indkomst, så tag dig tid til fuldt ud at forstå din ansættelseskontrakt.

Fordele ved provisionsbaseret løn

 

1. Motivere medarbejderne til at arbejde hårdere

Meget talentfulde fagfolk inden for salg og marketing får mere ud af provisionsbaseret løn, da deres indkomst afhænger af, hvor hårdt de arbejder. 

Jo mere salg de laver, jo mere generøs vil deres kompensation være sammenlignet med deres mindre motiverede kollegaer. Derfor kan denne model være rigtig god til netop denne type medarbejder.

Ulemper ved provisionsbaseret løn

 

1. Bliver for fokuseret på at tjene provision

Højt motiverede sælgere kan tjene mange penge, men i nogle tilfælde kan de blive for fokuserede på kommissionen.

 De vil undlade at forklare deres produkter eller tjenester til potentielle kunder. I stedet for at generere et salg, kan de afskrække folk fra at købe deres produkt eller ydelse. Det samme gælder for overdrevent aggressive salgsmetoder.

2. Påvirker teamdynamikken

Provisionsbaseret løn kan også påvirke dynamikken i et team. At arbejde med kolleger, der tjener meget mere, end du gør, kan udløse negative følelser som misundelse og vrede.

Blandet tilgang

Mange virksomheder tilbyder en blandet kompensationspakke for at skabe balance mellem løn og provision. I en sådan tilgang får medarbejderne en grundløn for jobsikkerhed og som led i initiativer til fremme af loyalitet. Det er også vigtigt, hvis sælgerne tager sig af andre opgaver udover at sælge.

Medarbejdere modtager også provisionsbaseret kompensation oven i grundlønnen for at motivere dem til at sælge flere produkter eller tjenester.

Commission Rate (Kommissionssats)
  • Commission Rate eller kommissionssatsen er den procentdel eller faste betaling, der er forbundet med et bestemt salgsbeløb. For eksempel kan en kommission være 6 % af salget eller 150kr. for hvert salg

Commission Overrides (Kommissionstilsidesættelser)
  • En anden provisionssats kan gælde, hvis et bestemt mål nås. For eksempel kan provisionssatsen være 2 % af salget, men ændres med tilbagevirkende kraft til 4 %, hvis sælgeren når et bestemt kvartalsvis salgs mål.
Commission Splits (Kommissionsopdeling)
  • Hvis mere end én sælger er involveret i et salg, fordeles provisionen mellem dem. Det er også muligt, at lederen af en salgsregion vil tjene en del af provisionerne fra sælgerne, der arbejder i den pågældende region.

Gennemsnitlige Salgsprovisionssatser efter Branche

Kommissionen model varierer fra virksomhed til virksomhed samt branche.

BLS Occupational Employment Statistics fandt den gennemsnitlige løn pr. branche:

(Bemærk at tallene er omregnet fra dollars til dkk)

  • Engros- og grossister 467,00 kr.

  • Forsikringssalgsagenter: 383,00 kr.

  • Annoncesalgsagenter: 392,00 kr.

  • Ejendomsmæglere og salgsagenter: 381,00 kr.

  • Salgsagenter for værdipapirer, råvarer og finansielle tjenesteydelser: 486,00 kr.

  • Dør-til-dør sælgere, nyheder og gadesælgere: 200,00 kr.

  • Alle andre sælgere og relaterede arbejdere: 252.00 kr.

Andre relevante indlæg

Kommentar

Scroll til toppen