Hvad er etnografi?
Tænk over det produkt eller den tjeneste, som din virksomhed tilbyder. Du ved, hvordan du vil have folk til at bruge det, og du har gennemført undersøgelser og kørt fokusgrupper, så du ved, hvordan folk siger, at de bruger det. Dine data fortæller dig, hvor mange mennesker der bruger dit produkt, og endda hvem dine kunder er.
Men måske har du handlet på alle disse oplysninger, og salget falder stadig. Eller måske har du lanceret et nyt produkt baseret på din kundefeedback, og det har ikke været så succesfuldt som du havde håbet på det ville være. En mulig årsag til dette er folk gør noget andet end hvad de egentlig har sagt at de gør.
Etnografi metode
Forsøger du at forstå dine kunder og din virksomhed bedre? Et værktøj, du kan bruge er etnografi metoden, som der giver en organisation mulighed for at lære om brugerens nuværende oplevelser, så virksomheder kan finde ud af, hvordan man skaber en endnu bedre oplevelse.
Etnografi kommer fra sociologi, og er processen med at rapportere om, hvad du har lært om mennesker og kulturer. Det involverer deltagerobservation og intensivt feltarbejde. Det er vigtigt at vide, hvordan brugerne interagerer i et naturligt miljø, og det er en måde at gøre det på. Du kan indsamle oplysninger om deres adfærd med kvalitativt og kvantitativt data
Ofte tror du måske, at du ved, hvordan folk vil bruge et givent produkt, men efter forskning kan det vise sig at være helt anderledes. Etnografisk forskning giver dig mulighed for at se mennesker i deres naturlige omgivelser. Ved at bruge etnografisk forskning er virksomheder i stand til at designe og udvikle et mere robust produkt for at forbedre brugeroplevelsen for deres kunder.
Etnografi i LEGO
LEGO kæmpede på et tidspunkt med at børnene ikke var vilde med deres nye design. Virksomheden tabte 1 million dollars om dagen. For at løse dette problem besluttede LEGO at bruge tid på at finde ud af hvad markedet værdsatte for at skabe produkter, som folk ønskede, og øge salget. Det var her, etnografi metode kom ind. LEGO besluttede at sende brugerforskere eller “anthros” for at observere børn, legetøj og familier i områder, hvor LEGO var placeret.
Overraskende fandt forskerne ud af, at legetøjet ikke handlede om at være fancy eller have mange funktioner. Legetøjet handler om storytelling og enkeltheden.
Udover det fandt LEGO-forskerne ud af at de havde ignoreret en kernebrugergruppe – voksne, der var hengivne fans af LEGO. På det tidspunkt så LEGO-ledere ikke nogen grund til, at de skulle dyrke denne målgruppe. Denne måde at tænke på viste sig imidlertid at være en fejltagelse, da disse voksne fans faktisk hjalp virksomheden ved at bygge massive LEGO-installationer, der tiltrak mediehistorier. Desuden havde disse fans opbygget et samfund på Internettet. Efter at have opdaget dette, oprettede LEGO et program til at udvikle langsigtede relationer med disse LEGO Ambassadører og frigav også specielle produkter, der passer til voksne.
Fordele ved etnografisk forskning
Der er nogle vigtige fordele ved at bruge etnografisk forskning. Disse fordele inkluderer:
- Kan afsløre uartikulerede behov
- Fang visuelt og følelsesmæssigt behov
- Se brugerens adfærd i forskellige sammenhænge
- Test markedets efterspørgsel
- Identificer forskelle mellem hvad folk siger og hvad de gør
- Hjælp med at afdække muligheder for at skelne fra konkurrencen og identificere nye produkter, der vil blive værdsat af en bestemt gruppe