Hvad er en PEST-analyse?
PEST-analyse blev oprindeligt udviklet i 1967 af Harvard-professor Francis Aguilar og er et strategisk planlægningsværktøj, der hjælper organisationer med at identificere og evaluere trusler og muligheder for virksomheden.
PEST er en analyse, der beskriver fire primære eksterne faktorer, der påvirker erhvervsmiljøet: politisk, økonomisk, sociokulturelt og teknologisk.
Der er et par variationer af denne analyse, herunder PESTLE-analysen , som også tager hensyn til juridiske og miljømæssige faktorer.
PEST-analyse er ofte forbundet med SWOT-Analyse, dog har de to værktøjer forskellige fokusområder.
De fire elementer i en PEST-analyse:
- Politisk –Her vurderes statslige reguleringer og juridiske faktorer i forhold til deres evne til at påvirke erhvervsmiljøet og handelsmarkederne. De vigtigste emner, der behandles i dette afsnit, omfatter politisk stabilitet, skatteretningslinjer, handelsbestemmelser, sikkerhedsbestemmelser og ansættelseslove.
- Økonomisk –Gennem denne faktor undersøger virksomheder de økonomiske problemer, der er bundet til at have en indflydelse på virksomheden. Dette vil omfatte faktorer som inflation, renter, økonomisk vækst, arbejdsløshedsprocenten og politikker og den konjunkturcyklus, der følges i landet.
- Social –Med den sociale faktor kan en virksomhed analysere det socioøkonomiske miljø på sit marked via elementer som kundedemografi, kulturelle begrænsninger, livsstilsholdning og uddannelse. Med disse kan en virksomhed forstå, hvordan forbrugernes behov formes, og hvad der bringer dem til markedet for et køb.
- Teknologisk –Hvordan teknologi enten positivt eller negativt kan påvirke introduktionen af et produkt eller en service på en markedsplads vurderes her. Disse faktorer omfatter teknologiske fremskridt, teknologiers livscyklus, internettets rolle og regeringens udgifter til teknologiforskning.
Hvornår skal man lave en PEST-analyse
En PEST-analyse bruges bedst, når du har brug for en overordnet forståelse af din virksomhed. Det er især godt at lave en PEST-analyse:
- Når du starter en ny virksomhed
- Når du finder et stort problem
- Når/hvis din virksomhed vil indtræde nye markeder.
- Når du genkender forestående ændringer på et område (f.eks. politik) og ønsker at revurdere markedet
Husk, at PEST-analyser er evalueringer på makroniveauet.
P: Politiske faktorer
Politiske faktorer ser på, hvordan juridiske og statslige reguleringer samt det politiske klima kan påvirke din organisations frihed til at operere og dens ultimative rentabilitet.
Disse faktorer kan omfatte:
- Kommende lokale, statslige eller nationale valg
- Vigtigste politiske kandidater og deres syn på forskellige politikker
- Regeringsregulering af industri eller konkurrence
- Handelspolitikker (f.eks. tariffer, nuværende eller potentielle handelsaftaler osv.)
- Grad af korruption eller organiseret kriminalitet i din region eller dit land
- Importrestriktioner
- E-handelspolitikker
- Forbruger- og medarbejderbeskyttelse
E: Økonomiske faktorer
Økonomien har en betydelig indflydelse på enhver virksomhed. Overvej følgende økonomiske faktorer, der kan påvirke din virksomheds drift:
- Aktuel økonomisk stabilitet
- Forventet vækst og inflation
- Renter
- Finanspolitik
- Forbrugsvaner og finansiel stabilitet
- Arbejdsløshed og konkurrence om job
- Adgang til kredit (personlig og forretningsmæssig)
S: Sociokulturelle faktorer
Sociokulturelle faktorer tager hensyn til befolkningens sammensætning og din måldemografi for at forstå, hvor godt din virksomhed kan konkurrere på markedet. Disse faktorer kan omfatte aldersfordeling, kulturelle holdninger og tendenser på arbejdspladsen eller livsstil.
Mens du analyserer markedet, skal du overveje, hvordan følgende faktorer kan påvirke din organisation:
- Befolkningstilvækst og demografi
- Generationsskifter
- Forbrugervaner og -værdier (f.eks. fokus på produktkvalitet eller miljøvenlighed)
- Familiestørrelse og struktur
- Forbruger livsstil
- Indvandringsrater
- Holdninger til arbejde
T: Teknologiske faktorer
Dette trin overvejer teknologiens specifikke rolle og udvikling i en organisation og industrien, samt bredere teknologiske tendenser og anvendelser, der påvirker samfundet som helhed.
Andre teknologiske faktorer at overveje omfatter:
- Organisationens adgang til ny teknologi
- Konkurrencens adgang til teknologi
- Hastighed for teknologiske ændringer
- Udvikling af infrastruktur
- Offentlig eller institutionel forskning
Fordele ved en PEST-analyse
Mange af de problemstillinger, der overvejes i en SWOT-Analyse, kan påvirkes eller formes af din virksomhed og dens beslutninger. I en PEST-analyse fokuseres der dog udelukkende på eksterne faktorer, såsom nuværende og fremtidige reguleringer, skatter, politiske spørgsmål, miljølovgivning og ansættelseslovgivning.
Fordelene ved at udføre en PEST-analyse omfatter følgende:
- En større forståelse for din virksomhed. Intet selskab er en ø; hver virksomhed er tæt forbundet med sine kunder og samfundet. Ved at forstå de faktorer, der har en positiv eller negativ effekt på din virksomheds succes, kan du få en fornemmelse af, hvordan din virksomhed kan gøre en forskel i andre menneskers liv.
- Mere effektiv langsigtet strategisk planlægning. At udføre en PEST-analyse hvert år informerer dine beslutninger for fremtiden og forhindrer dig i at blive overrumplet. Du har mulighed for at forberede dig på ændringer i markedet og samfundet generelt. Dette vil spare dig penge, forhindre tabt omsætning og placere dig godt i forhold til konkurrenterne.
- Øget opmærksomhed på potentielle trusler og farer. Når du er opmærksom på potentielle trusler, kan du enten håndtere dem eller helt forhindre dem. Implementer proaktivt politikker for at opnå en konkurrencefordel, afsæt ressourcer til at påvirke love, der potentielt kan skade din virksomhed, eller lav strategiske alliancer, der giver dig en stærkere markedsposition.
- Indsigt i værdifulde forretningsmuligheder. Vær den første inden for dit felt til at drage fordel af gavnlige regeringspolitikker eller markedsmuligheder. Ved at holde fingeren på pulsen på markedet kan du være det rigtige sted med det rigtige budskab. Styrk din virksomheds omdømme og goodwill ved at indføre politikker, der betragtes som etiske og ansvarlige.
Når det er gjort rigtigt, giver en PEST-analyse din virksomhed mulighed for med succes at navigere i forandringer i verden omkring den. Ud over at advare dig om potentielle trusler, kan det signalere helt nye muligheder for at ekspandere til forskellige markeder og territorier.
I nogle tilfælde kan en PEST-analyse få en virksomhed til at flytte nogle af sine aktiviteter fra et land til et andet, som mange amerikanske bilproducenter har gjort.
Andre relevante indlæg
- SMP-modellen
- SMILK-modellen
- TOWS-analyse
- AIDA-modellen
- Skydeskivemodellen
- SMUK-modellen
- Brancheanalyse
- SOSTAC