Hjemmesideanalyse
Hvad er en hjemmesideanalyse? Det er vigtigt at lave en analyse af sin side – da det ikke er nok bare at have et smukt design.
Lige nu mister du muligvis dine kunder til dine konkurrenter, der blot har en klar opfordring til ’’Call to action’’ på deres hjemmeside. Selvom din hjemmeside har et smukt design, vil du tabe hver eneste gang til en hjemmeside, der er mere overskuelig.
Folk køber det, de forstår, ikke nødvendigvis det, der er bedre. Klarhed vinder hver eneste gang! De vil gerne vide, hvad de får, og hvordan det gavner dem.
Her kan du se nogle elementer som er vigtige at have implementeret på din hjemmeside.
Traditionel websiteanalyse i 4 kategorier:
- Søgemaskineoptimering (SEO)
- Hastighed
- Konkurrence
- Trafik
Tydeligt angivet produkt/service og fordel
Når folk besøger din virksomhed, skal de tydeligt forstå hvad du sælger, og hvordan de nemt og hurtigt kan navigere rundt på din hjemmeside. Når du tilføjer indhold, produkter og informationer til dit websted, kan du bruge et gammelt ordsprog som hedder, ““keep it stupid simple.””
Overordnet betyder det at du skal holde det enkelt og simpelt, så dine besøgende ikke skal bruge mange kræfter på at lære din hjemmeside at kende.
Nogle virksomheder kan finde på at lave en kvalitativ analyse for at måle enkeltheden af deres webshop. Så lav eventuelt en hjemmesideanalyse igennem dem som bruger din side.
Hvis din hjemmeside er for langsom og tager for lang tid om at loade vil du miste vigtige leads. Du kan teste din hjemmeside gratis ved Google speedtest her.
Call to action
Har din hjemmeside en tydelig opfordring til en ’’call to action’’?
Hvis dit websted ikke klart identificerer direkte veje til et givent produkt og gør det så simpelt som muligt, vil dine besøgende forlade det med det samme. “Tilbage” er den mest brugte knap i alle webbrowsere. Så fortæl de besøgende, hvad de skal gøre, og hjælp dem i den rigtige vej med en ’’call to action’’ funktion.
Er din hjemmeside mobilvenlig?
I dag er det afgørende at være mobilvenlig. 60 % af alle søgninger er på mobile enheder. Hvis du ikke er mobilvenlig, blokerer Google dig fra 60 % af alle søgninger. Det er nemt at finde ud af, om din hjemmeside er mobilvenlig via Google her
Sitemap
Har du et XML-sitemap korrekt installeret på din hjemmeside?
Sitemap giver søgemaskiner som Google mulighed for at crawle og indeksere dit websted.
Analyse-værktøj
Har du noget analyseværktøj tilknyttet til din hjemmeside? Hvis ikke, hvordan ved du, hvad der virker?
Der findes mange analyseværktøjer, og her er Google Analytics et af de mest brugte og populære værktøjer også er det helt gratis, og de giver et væld af gratis vejledning om, hvordan du bruger det. Det er et fantastisk værktøj til at forstå, hvordan folk interagere på dit websted, hvor længe de bliver, og hvad de gør. Så derfor er dette et rigtig vigtigt element når du laver din hjemmesideanalyse.
Sociale medier
Er der links på din hjemmeside som henviser dine brugere til de sociale medier og omvendt?
Nogle mennesker tænker ikke på sociale medier som en del af deres hjemmeside, men det er vigtigt for din virksomhed. Det er en udvidelse af din website. Og sociale medier er en fantastisk måde at få besøgende til din side.
Andre indlæg og modeller som passer godt til en hjemmesideanalyse
Her kan du se andre værktøjer som du kan bruge til at lave en god hjemmesideanalyse med. Det er uanset om du er i stratsfasen eller har været i gang mange år.
- SWOT-Analyse
- SWOT-Analyse skabelon
- TOWS-Analyse
- Købsadfærdstype
- Snæver og bred konkurrence
- Værdikæden
- Sociale købemotiver
- Kvantitativ metode
- Brancheanalyse
- Differentiere
- Branding
- Benchmarking
- Touchpoint