Konkurrenceformer
Konkurrenceformer kan være meget forskellige alt efter hvilken branche de er i. Nogle virksomheder har ingen konkurrence, andre har delvis konkurrence mens andre har en fuldkommen konkurrence, og har derfor ikke meget at sige når det kommer til at prissætte prisen på markedet. Hvorimod de med få konkurrenter selv kan prissætte prisen på markedet.
Nogle virksomheder har også bevæget sig væk fra monopol og dermed måtte indrette sig efter at dele markedsandelen og ændre virksomhedsstrategi. Dette kan være Postvæsnet, jernbaner, bredbånd og radiokanaler.
Nu har de fået konkurrence og har derfor måtte imødekomme kundernes behov og tillid mere end før, for at beholde en god markedsandel. Monopol er sjældent godt for kunderne, da de ikke kan finde et konkurrerede produkt, og derfor er nød til at give prisen for det givende produkt.
De er delt op i 2 markeder nemlig:
Monopol er når der kun er en udbyder på markedet.
Monopol
Eksempler på monopol:
- Microsoft har mere end 75% markedsandel
- Google er den største websøger med deres hemmelige algoritme styrer mere end 70% markedsandel. Virksomheden er vokset til et web af tjenester, der er forbundet med hinanden som kort, Gmail, søgemaskine osv.
- Facebook er det nye marked i det nuværende århundrede, mens brugerne tilbydes gratis tjenester, men virksomhederne tjener på annonceindtægterne. Facebook har næsten monopol med sit enorme stykke markedsandel
- DSB har monopol i visse strækninger mellem Sjælland og Jylland.
Differentieret delvis monopol
Er når der er en stor udbyder som har en kæmpe markedsandel. Her er der en eller flere konkurrenter med differentierede produkter.
Eksempler:
- Øl og vand
Differentieret duopol
Her er der to virksomheder som dominer markedet, og måske vil der være nogle mindre konkurrenter med differentierede produkter.
Eksempler:
- Coca Cola og Pepsi
Oligopol
Her er der ikke særlig mange udbydere som henvender sig til det samme marked.
Differentieret oligopol
Her findes der en overkommelig konkurrenceform blandt udbydere med et differentieret produkt.
Monopolistisk konkurrence
Der er større konkurrence da der er flere udbydere på markedet.
Eksempler:
- Spisesteder
- Mekaniker
- Håndværker
- Detail
Fuldkommen konkurrence
Her er der mange udbydere med samme produkt. Derfor vil konkurrencen være hård.
Eksempler:
- Landbrug