S-O-R modellen

SOR modellen er en model som virksomhederne kan bruge i deres nuværende markedsføring. Den kan observere forbrugeren som et komplekst individ, der har sin egen måder at analysere, opfatte og bearbejde virksomhedens stimuli. Den er bygget op efter at forbrugerens adfærd er kognition. (kognition er de ting som sker i hjernen. Tænke, erfaring, opfatte)

Modellen er kendt som en kommunikationsmodel som kan give en indsigt og forståelse for hvordan en forbruger kan blive påvirket af virksomhedens markedsføringselementer. Den har relevans for både B2B og B2C 

De 3 elementer

Denne teori er baseret på psykologi og forklarer, at stimuli er den impuls der indeholder udsagnet organisme, som betyder individ og det reagerer på effekterne og  reaktionerne.

SOR modellen viser at kunden modtager stimuli / påvirkninger fra virksomheden. Det kan være i form af af annoncer. 

Hvis organisme / forbrugeren tager imod påvirkningen skal der bearbejdes på en respons / adfærd. En beslutningsfase om kunden ønsker at købe virksomhedens produkter eller ydelser.   

stimuli / Påvirkninger

Organisme / Forbruger

Respons / Adfærd

SOR modellen til det enkle individ

Virksomheder kan vurdere og analysere på det enkle segment og individ. Det kan illustreres, at påvirkningerne, der modtages af organisme, kan afvises eller accepteres. Hvis forbrugeren afviser virksomhedens stimuli altså påvirkning, må virksomheden tiltænke deres stimuli strategi på ny 

Når påvirkningen accepteres, påvirker stimulansen effektivt enkeltpersoner. Når individet modtager en stimulus giver individet opmærksomhed og forståelse, så det kan videresendes til den næste proces.

I den næste proces er enkeltpersoner villige til at handle eller give en reaktion på den stimulus, som er modtaget.

Til hjælp med kundesegmentering kan SMUK-modellen være en nyttig hjælp og supplement til denne model.

marketing, market, business
Scroll til toppen