Trin til at bygge en stærk webshop
At vælge, hvad du vil sælge i din webshop, er en afgørende beslutning, der kan have en stor indvirkning på succesen af din webshop. Derfor er det vigtigt at tage denne beslutning med omhyggelig overvejelse og grundig eftertanke.
Du kan tage flere trin for at afgøre, hvad du vil sælge, og der er mange forskellige elementer og faktorer at overveje, mens du træffer din beslutning.
At forstå markedet, identificere nicheområder, vurdere potentiel efterspørgsel, undersøge konkurrencen og analysere tilgængeligheden af ressourcer og forsyningskædens logistik er blot nogle af de vitale overvejelser, som du bør udforske, når du beslutter, hvad du vil sælge.
Ved at tage sig tid til at evaluere disse og andre faktorer kan du træffe en informeret og sikker beslutning, som kan hjælpe dig med at opbygge en blomstrende og profitabel webshopvirksomhed, der genererer langvarig succes.
Kom godt fra start med din hjemmeside
1. Hvad vil du sælge? – Start med at finde ud af hvad du gerne vil sælge på din webshop. Vælg gerne et felt hvor du har en passion og ekspertise. På den måde står du stærkt fra starten af når du skal i gang med din webshop.
En forretningsplan kan være et godt værktøj til at samle alle dine ideer og tanker og komme godt omkring alle aspekter i idefasen.
2. Målgruppe – Ingen salg uden kunder i butikken. Analyser din målgruppe: Undersøg og forstå dine potentielle kunder.
Hvad er deres behov, ønsker og smag? Identificer målgruppens demografiske træk, interesser og købsvaner. Der findes en masse gode forretningsmodeller og artikler på dette felt.
Værktøjer der kan hjælpe til dette step:
3. Markedsundersøgelse – Udfør en grundig markedsundersøgelse for at afdække tendenser og konkurrence i den branche, du overvejer. Find ud af, om der er et hul i markedet eller en niche, der ikke er dækket tilfredsstillende. Find et produkt eller en ydelse der er i ’blue ocean’’
Hjælp til markedsundersøgelser her:
- PEST-Analyse
- Hvad er strategi?
- Benchmarking
- SWOT Analyse
- TOWS-analyse
- Porters five forces
- Balanced Scorecard
- Monopol
4. Produktsortiment – Vil du tilbyde en bred vifte af produkter inden for din niche for at appellere til forskellige kunder?
Eller vil du fokusere på at specialisere dig i et bestemt produkt eller produktkategori, hvor der er en stor efterspørgsel? Begge dele har ulemper og fordele og det er vigtigt du finder det produkt som du kan guide og vejlede bedst i.
Værktøjer der kan være nyttige:
- Heterogene produkter
- Homogene produkter
- Produkt
- Brand Competition eksempel
- Snæver og bred konkurrence
- Ansoffs vækstmatrice
- Freemium
- Hvad er detail handel?
- Grossist
- Parametermix
5. Produkttrends – Overvej at følge de seneste trends og tendenser inden for din branche. Nogle produkter kan have en kortvarig efterspørgsel, mens andre har en vedvarende interesse.
6. Lager og forsyningskæde: Tænk over, hvordan du vil skaffe og opbevare dine produkter. Overvej lagerstyring, leverandørsamarbejde og forsendelseslogistik. Overvej også om dit produkt har en interesse om 3 år? 5 år?
Se nogle populære værdikæder her:
7. Konkurrence og prissætning – Analyser konkurrencen for at fastsætte konkurrencedygtige priser. Overvej, om du vil fokusere på at tilbyde høj kvalitet til en højere pris eller konkurrere på pris.
Når du er ny på markedet, kan det være svært at sætte prisen for højt da du har en lav brand awareness, og derfor først skal overbevise dine kunder om dit produkt er det værd.
8. Branding – Sørg for at bygge et godt brand op. Du kan finde værktøjer til at hjælpe med at bygge dit eget personlige brand her.
- Brand Building – Sådan bygger du det stærkeste brand
- Brandkey – Se modellen på dansk og forstå brandkey
- Branding
- Brand kompas
- Brand awareness
9. Juridiske og regulatoriske overvejelser – Sørg for at forstå og overholde alle juridiske og regulatoriske krav, der gælder for de produkter, du overvejer at sælge. Hvis du vil ind på nye markeder er det vigtigt at kende landets regler og love.
10. Kapital – Det koster penge at lave penge, du kommer ikke udenom at der vil være nogle udgifter forbundet med at lave en webshop og anskaffe lager.
Men der er mange måder at drive webshops på, og nogle gør det helt uden lager, og kan komme i gang for få penge, hvor andre smider flere hundrede tusinde efter det.
Hvis du er en af dem der overvejer drop shipping er det vigtigt at huske at det ikke bare er at lave em hjemmeside. Dine produkter er ofte ikke så unikke og du vil måske have flere konkurrenter. Her er det vigtigt at du er stærk i kundeservice og markedsføring.
11. Professional hjemmeside – Når du laver en webshop, er det vigtigt at følgende elementer er opfyldt:
- Hurtig side – Der findes flere programmer der kan hjælpe dig med at teste din sidens hastighed.
- Overskuelig – Det skal være nemt at navigere på din hjemmeside, og sørg for at have nødvendige oplysninger nemt til rådighed for kunden.
- Sikker – Mange har en skepsis for hjemmesider de ikke kender, hvorfor de måske vil søge efter din side på trustpilot og her vil du måske i starten blive valgt fra da du ikke har mange anmeldelser. Her kan certifikater som f.eks. E-mærket være en sikkerhed for dine kunder, og give dig flere salg.
Værktøjer der kan være nyttige til hjemmesideanalyse:
12. Leverandører og forsyningskæde – Sørg for at have en pålidelig og effektiv forsyningskæde. Overvej, hvor du vil skaffe dine produkter fra, og hvordan du vil opretholde kvalitet og pålidelighed i leverancerne.
13. Sociale medier – Den nemmeste måde at være personlig med dine kunder er på de sociale medier. Her kan du interagere med dine kunder og holde dem opdateret.
14. SEO- Hvis du vil have en succesfuld webshop, kommer du ikke udenom du skal lave en del SEO-arbejde.
Dine konkurrenter har i forvejen styr på deres SEO, så du er nødt til at være endnu bedre, og være innovativ i din SEO-strategi. Derfor er det væsentligt at kende sine produkter for at styrke sin webshop rent SEO mæssigt.
Værktøjer til at forstå og styrke din SEO: